Ťažká téma, avšak odpoveď na ňu bude vždy jednoduchá – “záleží len na tom, kam sa s motorkou chystáš.”
Aké pneumatiky teda obuť na cestovné enduro?
Bude to iba diaľnica alebo tá cesta vedľa, alebo kombinácia?
Najprv sa potrebuješ zamyslieť nad tým, kam sa chystáš a čo očakávaš od jazdy na tom, či onom povrchu a ako často si ochotný pneumatiku prezúvať.
Vyrobiť totiž pneumatiku, ktorá by bola najlepšia na cestovné / enduro je totiž nemožné. Spájajú sa tu dva úplne protichodné svety do jedného. V ideálnom prípade ti pneumatika poskytne dostatok gripu na pokrútených alpských passoch, vydrží nekonečnú nálož diaľničných kilometrov a pritom sa nezošľahá keď urveš plynovú rukoväť na nejakej tej šotolinke, no bude mať taký dezén, ktorý ťa podrží aj keď pôjdeš zo zablateného kopca. Znie to pekne, avšak sa to absolútne nedá spojiť. Chceš totiž „gumu“ ktorá má veľkú kontaktnú plochu, zároveň však široké drážky a je veľmi mäkká, aj tvrdá zároveň. Plus milión ďalších iných detailov. Výrobcovia sa to logicky snažia spojiť do jedného produktu, no v tomto storočí sa na tento problém musíš pozrieť ináč.
Dlho však neuvažuj, jazdenie je krajšie
Je potrebné zmeniť uhol pohľadu na problematiku
Čiže nerieš prečo to nezvláda pneumatika, rieš to, čo chceš dokázať a kam sa chceš dostať na motorke. K tomu ešte pridaj veličinu, ako často si ochotný riešiť prezúvanie motorky.
Vec sa má tak, že výrobcovia pneumatík nám dávajú k dispozícii viacero typov obutia, ktoré môžeme označiť za vhodné pre cestovné enduro. Vždy však ide o nejaký kompromis medzi spomenutými vlastnosťami. Tak ako si vyberáš medzi motorkami, to isté platí o gume. Každá bude v niektorom aspekte lepšia. Teda pri výbere riešiš pomer medzi on a off road jazdnými vlastnosťami.
Ak ťa teší iba asfalt, rieš gumu na asfalt…
Záleží na tom, čo od adventure pneumatiky potrebuješ ty
Je hlúpe obuť na motorku „štuple“ pokiaľ ťa čaká dovolenka, kde budeš vymetať krásnym asfaltom potiahnuté horské prechody. Hladká guma ti zase neposkytne radosť z jazdy na fešnej balkánskej šotolinke. Lenže čo čert nechce, naplánuješ si odjazdiť jedno aj druhé. Takže prichádzajú do hry len a len tvoje preferencie. Aký typ jazdenia si chceš užiť viac. No a podľa toho volíš akú pneumatiku obuť.
Jazdecká chyba či zlý výber pneumatík? Ani ani, aj toto patrí k jazdeniu mimo asfalt.
90% asfalt 10% off-road
Stále sa bavíme o adventure pneumatikách – tzn. pneumatikách, ktoré majú zvládať aj aj.. aj onroad, aj offroad. Čisto asfaltovo zamerané pneumatiky /rozumej pneumatika s veľkou stičnou plochou a minimom vzorku – drážky/ ti dovolia užiť si asfalt naplno. Dajú ti stabilitu, istotu, dobrý feedback na asfalte. Zároveň ti umožnia zvládnuť veľa vecí mimo neho. Ale veľké ALE. Záleží na podmienkach a aké úsilie si ochotný vyvinúť na to, aby si danú, aj keď hroznú cestu, bol ochotný prejsť.
Asfaltová naháňačka taktiež patrí k cestovným endurám
70% asfalt 30% off-road
Toto budú na prvý pohľad stále cestné pneumatiky. Nájdeš však na nich viac drážok – hlbší a širší dezén. Zvládneš na nich čo-to aj mimo ciest. Vyhni sa však radšej blatu. Na šotolinách jemne s plynom, ináč sa ti bude zadné koleso pretáčať bez potrebnej trakcie (alebo tomu zabráni elektronika motorky). Pri brzdení je opatrnosť na mieste. Radšej nevypínaj ABS, aj tu ti pomôže šikovná elektronika. Takéto pneumatiky majú mimo asfaltu málo trakcie a treba s nimi zaobchádzať citlivo.
Do driftu to ide okamžite…
Na druhú stranu si užiješ poriadnu dávku stability na asfalte, spätná väzba a cit tu bude taktiež na fantastickej úrovni. Proste si jazdu všakovakými zákrutami užiješ do maximálnej sýtosti.
50% asfalt 50% off-road
Snaha o naj-univerzálnejšiu pneumatiku pre adventure motorky. Jazdné vlastnosti sa snažia byť vyvážené na všetkých povrchoch. Zmes a tvar behúňa poskytujú dostatok opory na asfalte, no zároveň je pneumatika dostatočne uspôsobená pre tvrdú realitu mimo asfalt.
Lebo takto nejako to máme radi…
Dôležité je uvedomiť si, že aj napriek tomu, že ide o pneumatiku 50/50, nespája v sebe ideálne vlastnosti na všetkých povrchoch. To by sme sa bavili o pneumatike 100/100 a takú ešte nikto nikdy nevyrobil. Pneumatika 50/50 ti poskytne polovičnú radosť na ceste a polovičnú na asfalte. Si ochotný to podstúpiť? Ak áno, tak potom uber zo svojich nárokov na výdrž, na stabilitu, na feedback, hlučnosť, atď… Odmenou ti bude veľa radosti na suchom nespevnenom povrchu, dobrá trakcia, vyššia bezpečnosť na šotolinke avšak priemerné vlastnosti na asfalte a mokrej ceste. No a taký malý bonus – takéto gumy už vyzerajú drsno 🙂
30% asfalt 70% off-road
Toto už budú celkom výrazne „kockaté“ pneumatiky. Pustíš sa s nimi aj do náročnejšie off-roadu, dajú ti kopec trakcie a stability na kamenistých cestách, ak sa nájde blato, dokážu sa samé vyčistiť / tzn. nezalepia sa tak rýchlo/.
Rôzne motorky, rôzny jazdci, rovnaká radosť
Keď však vyjdeš na asfalt užiješ si dozaista určitú formu plávania. Proste výška profilu je už výrazná a ťažké motorky spôsobia nestabilitu na asfalte. Neostáva nič iné, len znížiť cestovné tempo, menej ťahať za plyn a v prípade mokrej cesty platí vysoká dávka opatrnosti. Výdrž takýchto pneumatík sa ráta na pár tisíc km, tento údaj je však vysoko individuálny.
10% asfalt 90% off-road
Na asfalt s nimi pôjdeš iba v rámci presunu aj to iba opatrne. Mimo ciest si budeš pri tomto druhu pneumatík už dozaista vyberať medzi presnejším zameraním. Moto si pravdepodobne dovezieš na vozíku, tam kde chceš jazdiť a môžeš sa vyblázniť, čo to dá…
A suseda ťa zavolá, aby si jej pooral záhradu
Zmes pneumatík
Ďalšia dôležitá vec. To aká bude tvrdá/mäkká pneumatika, ovplyvní jej výdrž a jazdné vlastnosti. Čím mäkšia, tým lepšia? V skutku áno. Lenže, ak nemáš ambície byť na vrchole krásneho priesmyku medzi prvými, radšej si zvoľ tvrdšiu gumu, ktorá ti vydrží dlhšie. Zbytočne budeš vyhadzovať peniaze za športovejšie asfaltové „lepidlo“.
Najdôležitejšie je, aby pneu držala aj na vode…
Správny tlak je základ
Alfa a omega – pretože, správne hustenie dokáže diametrálne ovplyvniť jazdné vlastnosti. K horšiemu aj k lepšiemu. Na asfalte sa drž výrobcom odporúčaného tlaku. Zväčša je to údaj 2,5 bar predná / 2,9 bar zadná pneu. Mimo spevnených ciest sa všetko mení a závisí od aktuálnych podmienok. Ak máš problém s gripom, spusti trošku tlak. Pre jazdu v hlbokom sypkom piesku sa dokonca často jazdí na tlakoch, kde guma vyzerá ako by už bola prázdna. To už ale nesie riziko poškodenia ráfika, vyzutia pneumatiky aj jej prerazenia.
Náš tip – pri ťažkých cestovných endurách môžeš na šotoline spustiť na cca. 2,3 /2,5 bar. Nie menej, pretože môžeš rýchlo poškodiť ráf kolesa.
Šiel by si na takúto šotolinu s rovnakým tlakom ako pri cestovaní po diaľnici?
Každopádne, je dobré so sebou nosiť kompresor. Po prvé lebo môžeš dostať defekt, po druhé lebo sa môžeš pohrať s hustením pneumatík.
12 V kompresor na motorku maj vždy so sebou. Nikdy nevieš, kedy ho budeš potrebovať ty, alebo niekto iný na ceste. Upravíš si tlak podľa potreby, zaťaženia motorky, povrchu ktorý jazdíš, alebo ho použiješ v prípade defektu
Vhodný kompresor na motorku nájdeš v našom E – SHOPE
Alchýmia s výberom gúm bude nekonečná
Všetci máme svoj uhol pohľadu na vec. Pneumatika, ktorú niekto považuje za perfektnú, bude pre iného katastrofa. Niekto sa bojí vydať mimo cesty na zdanlivo cestnej pneumatike, iný sa zase aj na asfalte bude trápiť na vyslovene off-road gume.
Nerieš čo máš obuté, ale jazdi podľa toho…
Ver alebo nie, výsledok v číslach bude vyzerať takto nejako : 90% je to o tebe, 10% o pneumatike.
Vyber si pneumatiku, ktorá je vhodná na tvoju naplánovanú cestu. Prispôsob tomu štýl jazdy. Zvoľ vhodnú trasu, sleduj počasie, zváž množstvo batožiny, atď, atď… Tak ako sme uviedli, 100/100 pneumatika neexistuje a nikdy exitovať nebude – všetko ostatné je len na tebe. Jazdi bezpečne a užívaj si adventure na dvoch kolesách.
Ak ťa láka šotolinka, možno nejaký ľahký terén a máš pred tým rešpekt, netrúfaš si na to svojou veľkou motorkou, ale predsa to chceš skúsiť, tak príď k nám do Touratech Academy a my ti ukážeme “ako na to”. Ukážeme ti tie správne techniky a grify, ako zvládnuť veľké enduro mimo ciest bezpečne a s radosťou. Viac sa dozvieš tu: https://touratech.sk/touratech-academy-basic-slovakiaring/