
Za posledné roky segment adventure motocyklov prudko vzrastá. Má to svoje nesporné dôvody. Cestovné endurá sú pohodlné, jazdec na nich zvládne prejsť mnoho kilometrov, nerobí im problém akákoľvek kvalita cesty, zvládajú aj športovú jazdu, no zároveň sú akýmisi ťažnými koňmi a „parťákom do každého počasia“. Vzpriamený posed, vysoký výkon, masívna stavba motocykla doplnená o množstvo doplnkov, ako rôzne chrániče, rámy, veterné štíty… to všetko dovoľuje využiť motorku na množstvo spôsobov.
Cestovné endurá nám učarovali, je to paráda.
Avšak, keď jazdec odbočí mimo asfalt, až vtedy pocíti tú pravú nefalšovanú energiu, ktorú tieto motorky vedia poskytnúť. Off-roadu sa pritom množstvo jazdcov začínajúcich s adventure motorkami bojí. Niet divu, nikto si predsa hneď na začiatok nechce poškodiť motorku, tobôž nie ublížiť sám sebe.
Frajeriny skúšaj, až keď máš motorku naozaj v rukách
Prinášame pár tipov pre začiatočníkov, ako pomaly, ale isto zvládnuť veľké cestovné enduro. Dobrá rada nikdy nie je na zahodenie.
Niet nad rady od skúsených jazdcov
Na motorku sadaj vždy s rešpektom
Najdôležitejšia rada na úvod. Na motorku sadaj vždy s rešpektom. Adventure motocykle sú dnes nabité výkonom aj elektronikou, ktorá ti ju pomôže zvládnuť. Lenže fyzikálne zákony platia pre všetkých a žiaden asistent jazdy, nie je všemocný.
Nikdy nepodceňuj váhu a výkon motorky!!!
Motorku si správne nastav
Všetko sa odvíja od toho, ako si na začiatok nastavíš svoju motorku. Nemyslíme len režimy jazdy a nastavenie podvozku, ale máme na mysli ovládacie prvky. Bez optimálneho nastavenia pre svoju osobu, nikdy na 100% nezvládneš samotnú motorku. Obvykle ide pri cestovných endurách o kompromis medzi nastavením na jazdu v stupačkách a v sede. Nakoľko sa práve tieto pozície často striedajú. Ak vieš, že v daný deň ťa čaká iba diaľničný presun, zvolíš iné nastavenie, ako na deň plný off-roadu. Nastav si správne sklon riadidiel a páčok (brzda, spojka, páčka zadnej brzdy, radička). Môže sa to zdať zbytočné, ale práve takýto detail je elementárne dôležitý. Všetko sa od toho odvíja. Prenášanie váhy, schopnosť rýchlo reagovať, znižuješ únavu a príp. aj riziko úrazu.
Aj pri brzdení musíš všetko zvládať s úsmevom.
Kľúčový je postoj
Ako sme spomínali vyššie, všetko sa odráža od nastavenia motocykla. Ak chceš jazdiť off-road, je potrebné na motorke stáť a pracovať s jej hmotnosťou (samozrejme aj s vlastnou hmotnosťou). Nikdy nestoj na motorke kŕčovito, motorku musíš ovládať s ľahkosťou, nie ju presviedčať silou, kam má ísť. Je ťažšia než ty, ak spravíš čosi zle, vyhrá motorka. Musíš sa s ňou zžiť. Chyť ju poriadne kolenami, svoju hmotnosť prenášaj zo stúpačky na stúpačku, riadidlá drž voľne, nie sú to držadlá. Vyskúšaj si postoj na centrálnom stojane, keď pustíš riadidlá nemal by si stratiť balans. Všetko je o rovnováhe a tréningu.
Tak poďme na to…
Balans
Každá motorka má svoje určité rozloženie hmotnosti a preto sa správa ináč. Ak chceš pochopiť, aké je to na tvojej motorke, je dobré vyhodiť motorku na centrálny stojan a snažiť sa balansovať na jeho hrane tak, aby si udržal obe kolesá vo vzduchu. Skrátka nemal by si sa tvrdo oprieť o predné alebo zadné koleso.
Balans je veľmi dôležitý aj pri brzdení.
Potom motorku zhoď zo stojanu a skúšaj si balans v stoji. Čiže budeš padať buď naľavo alebo napravo. Zároveň si tak natrénuješ rýchlu reakciu nôh, keď už budeš mimo rovnováhy. Nohu položíš na zem a je to. Môže sa to zdať hlúpe, ale pri jazde v pomalej rýchlosti, nadobudnuté schopnosti využiješ oveľa viac, než by si si myslel.
Keď je potrebné vyvážiť, pomôžeš si aj nohou.
Ďalším krokom je držanie balansu počas veľmi pomalej jazdy. Nepridávaj plyn, udrž motorku v rovnováhe a v chode, len za pomoci spojky. Skúšaj sa pohybovať čo najpomalšie, čím pomalšie pôjdeš, tým intenzívnejšie precvičíš svoju rovnováhu.
Skúšaj a trénuj – nauč sa bod rovnováhy…
Otočka na malom priestore
Nájdi si miesto, kde sa budeš skúšať otáčať na malom priestore. Keď už zvládaš pomalú jazdu, skús sa v čo najpomalšej rýchlosti s motorkou otočiť. Na asfalte v zákrutách sa proste nakloníš, zatiahneš za plyn a ide to. Ak máš však nulovú rýchlosť, je to úplne iné. Tento cvik ti pomôže v situáciách, keď budeš na úzkej lesnej ceste alebo kdekoľvek, kde bude veľkosť tvojej motorky na obtiaž. Nebudeš predsa stále zosadať a motorku tlačiť. Takže zaraď prvý prevodový stupeň a ideme na to.
Aj veľká motorka ako BMW R1200GS Rallye sa dá krásne otočiť takmer na mieste
Otočenie na mieste, nie je ako prejazd zákrutou. Čiže sa nenakláňaš spolu s motorkou do vnútornej strany, ale na opačnú stranu – tzv. technika odtláčania. Ak teda beriem otočenie smerom doprava, snažím sa čo najviac vysunúť na ľavo. Nohou tlačím viac na vonkajšiu stúpačku, tá práva ostáva akoby voľná. Zároveň sa neboj otočiť riadidlami na doraz. Skús si takto robiť osmičky, precvičíš si prenášanie hmotnosti a pohyb na motorke. Ak spadneš nevadí, rýchlosť je minimálna, ak máš na motorke padacie rámy nič nehrozí.
Časom si to budeš púšťať driftom – BMW R1200GS Rallye, jazdec Marián Krolák
Netlač na riadidlá
Ako už bolo spomenuté sú to riadidlá, nie držadlá. Riadiš nimi motorku, netlač na ne, iba ich využívaj. Bude sa ti ľahšie držať rovnováha, nebudeš zbytočne tlačiť na predné koleso, umožníš tlmičom lepšie pracovať, koleso si lepšie nájde cestu podkladom. V rukách potrebuješ cítiť, čo sa s motorkou deje, ak budeš príliš tlačiť na riadidlá, pocity budú rozmazané a zároveň sa rýchlo unavíš. Nastav si preto riadidlá do správnej pozície. Motorku by si mal ovládať hlavne nohami.
Sú to riadidlá, nie držadlá – ide to aj bez rúk. Jazdec Feri Zubal
Spojku a brzdu ovládaj maximálne dvomi prstami
Spojkovú a brzdovú páčku nesmieš stláčať všetkými prstami. Na ovládanie stačí ukazovák a prostredník. Natrénuj si ovládanie spojky ľahkým cvikom. Postav sa z ľavej strany naštartovanej motorky, zaraď rýchlosť a choď popri nej. Spojkou si krásne vyreguluješ rýchlosť. Potrebuješ to, aby si zvládol ovládanie ťažkej motorky pri pomalej jazde. Vtedy je cit kľúčový.
Ozaj na to nepotrebuješ všetkých päť…
Rozbiehanie sa mimo asfaltu
Častým problémom je rozbeh s motorkou, ak nie sú kolesá na pevnom podklade. Či už ide o sypký piesok, štrk, blato a iné podklady, na ktorých sa koleso ľahko pretočí. Najhoršie je, na takomto povrchu vyraziť smerom do kopca. Často vidieť začiatočníkov, ako im prehrabáva zadné koleso a oni sa skúšajú odraziť nohami vpred. Stačí pritom zvládnuť cvik so spojkou, výkon motorky je tu skôr na obtiaž. Potrebný je cit a stabilita. Zaradím rýchlosť, držím spojku stlačenú, stlačená je aj zadná brzda zatiaľ čo druhá noha je na zemi. Plynulo sa rozbehnem a snažím sa čím skôr postaviť do stúpačiek, udržať balans a jemne pridávam plyn.
Nemal by si rozhadzovať tony materiálu za seba.
Dvíhanie motorky
Je to súčasť učenia sa, ale aj vyjazdeným jazdcom motorka občas proste padne. Veľké cestovné endurá sú vo všeobecnosti ťažké. Ale dajú sa pomerne jednoducho dvihnúť. Dobré padacie rámy ti nie len ochránia motorku pri páde, ale ak už bude na zemi, ostáva trochu nad zemou, skrátka fungujú ako páka v tvoj prospech. Nikdy nedvíhaj motorku pomocou chrbta, teda nezohýnaj sa k nej, ublížiš si. K motorke si vždy čupni, aby si ju dvíhal svalmi na nohách. Pred dvíhaním nezabudni motorku vypnúť.
Vystretý chrbát, pracujú nohy. Ak je po ruke pomocník, zbytočne sa nevysiľuj, pomôžte si navzájom
Aké pneumatiky si vybrať – nekonečná téma
Štuple alebo cesťáky? Prípadne nejaký kompromis? Výrobcov a druhov pneumatík je veľmi veľa. Ide však o to, čo plánuješ najviac jazdiť. Zbytočne si na asfaltovú turistiku kúpiš štupľové pneumatiky. Na druhej strane, ani tieto ťa na asfalte nesklamú, práve naopak, budeš prekvapený, čo všetko zvládnu. Turistická pneumatika ťa zase milo prekvapí aj mimo asfaltu. Je to hotová alchýmia. Našou radou je na pneumatikách nešetriť. Na hoc ktorej dobrej pneumatike zvládne cestovné enduro veľmi veľa situácii. Mysľou sa treba viac sústrediť na samotnú jazdu, než na to čo mám práve obuté. Nepanikár preto nad tým čo máš obuté, rozmýšľaj skôr nad tým, ako jazdíš a trénuj.
Continental, Metzeler, Pirelli, Dunlop… najdôležitejšie sú aj tak tvoje schopnosti
Hlavne si treba skontrolovať správne nahustenie pneumatík. Aj off-road pneumatika bude mimo asfaltu na nič, pokiaľ ju nabombuješ na maximálny možný tlak. Ako zvoliť správne nahustenie? Nuž tu tiež záleží na množstve faktorov. Vo všeobecnosti však platí, že ak idem mimo asfalt z pneumatík trochu tlaku upustím.
Správne oblečenie
Pohoda pri jazde je kľúčová, nezanedbaj preto výber vhodného oblečenia. To ti skrátka musí perfektne sedieť. Aktívna aj pasívna ochrana je kľúčová. V zlom oblečku sa budeš trápiť. Vyber si oblečenie ktoré je dobre vetrané, keď sa prehreješ nebudeš sa vedieť sústrediť nehovoriac o tom, že jazdu si vôbec neužiješ. 100% nepremokavosť je opäť vlastnosť, ktorú by malo správne oblečenie mať. Nepotrebuješ sa zabiť len preto, že budeš premočený, mrzutý, budeš riešiť v hlave problém namiesto jazdy. Často práve diskomfort vedie k nehode.
Chceš sa dozvedieť viac o TOP ADVENTURE oblečení, čítaj tento článok: Adventure oblečenie: porovnanie – Klim Badlands Pro vs Touratech Companero
Aktuálne nosíme oblečenie Touratech Companero a KLIM Badlands Pro
Vyber si správne funkčné prádlo, či už do tepla alebo do chladnejšieho počasia. Čižmy by mali byť pevné, aby ti ochránili nohu a musia mať dobrý grip, najlepšie, ak skombinuješ čižmu s poriadnymi stupačkami, aby si stál nohami pevne na motorke. Najviac však rozhodne investuj do prilby. Veľmi pomôže, ak priezor prilby má aspoň nejaký systém proti zahmlievaniu, teda sa nerosí, keď príš, alebo pracuješ v teréne.
Nezabudni, že vo finále má ísť vždy hlavne o zábavu. Preto to všetko robíme, preto jazdíme…
Lebo ide hlavne o zábavu.
Ak sa chceš zabávať spolu s nami, a chceš sa popri tom niečo nové naučiť, či len si potrénovať jazdu na motorke, sleduj rubriku Akcie
S nami si to môžeš vyskúšať pod vedením skúseného inštruktora, bez zbytočných chýb a nepotrebných pádov. Alebo sa to samozrejme môžeš učiť sám – ale to už je len na TEBE
Načakaj a pridaj sa k nám…