“Ochrana motora vytvorená z jedného pevného kusu kovu. Keď ti odletujúci kameň rozbije motor, budeš ľutovať, že si nesiahol po kryte motora Touratech.”
Pozri sa na sériovú ochranu motora, trebárs na BMW R1200GS Rallye. Je to skrátka výsmech. S takouto motorkou chceš predsa jazdiť. Zájdeš aj mimo cestu, kde ti odletujúce kamene pekne osprchujú motor. Rozbitá olejová vaňa ťa určite nepoteší.
Pôvodný vs Touratech Hydroformovaný kryt motora
Možno si povieš, že mimo asfalt nejazdíš rýchlo, že jazdíš vyslovene na pohodu. Ale pozor! Moderné cestovné endurá majú veľmi veľký výkon motora, spojený so silným krútiacim momentom. Nemusíš lietať cez každú zákrutu driftom, no určite si rád na rovinke zatiahneš poriadne za plyn. Vďaka výkonu a elektronickým asistentom na moderných motorkách, si aj ty schopný zaťažiť pneumatiky ako profesionál. Aj keď len krátkodobo, no tvoja motorka musí v určitých momentoch zniesť to, čo pretekársky rally špeciál, dokonca aj viac. Kamene vtedy lietajú ako projektily. Stačí jeden hlúpy zásah motora a dojazdil si.
Radosť z jazdy ti nesmie pokaziť hlúpa náhoda
“Tak ako ide vpred vývoj motoriek, tak isto musíme aj my držať krok s narastajúcimi nárokmi na naše produkty. To čo stačilo pred pár rokmi, ďalej zdokonaľujeme. Neobišli sme ani vývoj krytov motora, hoci sa už mohlo zdať, že sa viac urobiť nedá.”
Chceli sme vyrobiť extrémne odolný kryt motora. Museli sme sa preto vzdať rôznych spojov a zvarov, ktorých techniku spracovania sme doteraz neustále zlepšovali. Chcelo to veľkú guráž, opustiť známu cestu a skúsiť niečo úplne nové. Niečo, čo nás výrazne odlišuje od akejkoľvek konkurencie. Niečo, čo nastolí nový štandard v segmente. Stavili sme preto na novú technológiu, na kryty vyrobené hydroformovaním.
Hydrofomovaný kryt presne kopíruje tvary motorky a chráni aj výfukové zvody
Princíp je síce úplne jednoduchý avšak prevedenie je extrémne náročné. To je daň za vysokú kvalitu, pevnosť a odolnosť. V podstate ide o vytvorenie dielu pomocou vodného lisu. Netreba si to ale mýliť s výrobou kuchynského drezu z tenkého nerezového plechu. Bavíme sa o zložitom tvarovaní kovu o hrúbke cez 4 mm.
“Len si predstav skoro pol centimetra hrubý plát kovu, ktorému dodáš tvar aký len chceš.”
Zakladanie kovového plátu do lisu
Náročné je už samotný vývoj tvaru dielu. Keďže pozostáva z jedného kusu, vývojár musí nakresliť taký tvar kovovej dosky, aby bral do úvahy každý ohyb, každé natiahnutie kovu a to v tak, aby nedošlo k vytvoreniu oslabených miest. Tomu musí zodpovedať aj forma v ktorej dochádza ku tvarovaniu dielu. Celé know how od ktorého sa odrážajú predošlé kroky však záleží na hydro formovacom stroji. Tlak vody tu presahuje 200.000.000 (áno 200 miliónov) Newtonov na meter štvorcový. Toľko nie je ani na dne najhlbšieho oceánu na našej planéte. To umožňuje precízne vytvarovať hrubý kus kovu, na diel chrániaci motorku.
Diel sa po hydroformovaní musí ešte opracovať do finálnej podoby
Hydroformovaním sa dajú vytvoriť rôzne tvary, aj s podbiehavými miestami, čo obyčajný lis proste nedokáže. Preto naše nové kryty motora chránia motorku absolútne precízne a sú extrémne odolné.
Pozrite si video:
Viac informácií o dostupných modeloch a cenách nájdete v našom eshope