Naše prvé dojmy: Čo je nové na BMW R1250GS / Adventure 2019

Naše prvé dojmy: Čo je nové na BMW R1250GS / Adventure 2019
14. marca 2019 František Zubal

Pozrime sa na v prvom rade na motor nového BMW R1250GS. To bude to, prečo si väčšina zadováži toto nové veľké GS-o.  Väčšina zmien, respektíve, kľúčová zmena oproti predošlému BMW R1200GS, je práve nový motor. Shift Cam, to je tá „fičúrka“, o ktorú tu v prvom rade ide. Je tak podstatná a dôležitá, že je ňou označený aj samotný motor. Vďaka nej je motor pružnejší, má lepšiu spotrebu, vyšší výkon, hladší chod… proste je lepší než jeho predchodca.

Marián Krolák na BMW R1250GS HP už absolvoval aj  enduro kurz

BMW R1250GS – nárast objemu motora je kľúčový

Za vyššie spomenuté vylepšenia nemôže len technológia Shift Cam. Zvýšil sa totiž aj zdvihový objem motora. Valce už nemajú objem 1170 ccm, majú o 84 ccm viac. Čiže BMW R1250GS je vlastne 1254-ka a to je dosť výrazný nárast objemu. Takže sa ani nemusíme čudovať, že výkon stúpol o 8 kw, na rovných 100 kw. Krúťak poskočil na hodnotu 143 Nm. Naháňačka za výkonom však nie je až taká podstatná. Čo sa nám však páči viac? Hodnota maximálneho krútiaceho momentu, je posadená o 250 ot./min. nižšie, než bola u predchodcu. Motor ti dá teda plné bomby skôr. Hoci maximálny výkon je vo vyšších otáčkach, prím u boxer GS hrala stále jeho sila. A ďalšia generácia to len potvrdzuje.

Touratech Academy – kúpil si si novú BMW R1250GS a máš z nej rešpekt? Nevieš, čo presne tá motorka dokáže? Chceš si len zľahka pričuchnúť k jazde mimo spevnených ciest na svojej novej motorke? Tak presne pre teba sme pripravili v spolupráci si naším najväčším motocyklovým areálom Slovakiaring jednodňový kurz offroad jazdenia práve v Orechovej Potôni. Súčasťou Slovakiaringu je aj offroadový polygón Offroad-ring a presne toto miesto je ako stvorené pre vstup do sveta offroad jazdy na veľkej enduro motorke. 

 

To je to, čo skutočne pocítiš pri jazde, pri každom otočení plynom. BMW R1250GS je dobre nastavené pre enduro jazdu po šotolinách a iných off-road cestách. Na turistickú jazdu po cestách, hlavne plne nabalený, skrátka, bude nenáročné na dávkovanie výkonu.

Aj pohodlne a ďaleko na BMW R1250GS HP

Prečo má teda BMW R1250GS systém ShiftCam?

Lebo práve to má na práci systém ShiftCam. Aby sme neboli príliš technický, ide o to, že vďaka tomuto systému má motor akoby dve tváre. ShiftCam sú v podstate dve vačkové hriadele, ktoré sa medzi sebou prepínajú. Bavíme sa však iba o časovaní nasávacích ventilov. BMW R1250 GS je tak fakt brutálny ťahúň v spodných otáčkach.

Keď však chceš od motora, aby ti dodal masu výkonu, ShiftCam sa prepne a dovolí motoru dychtiť po otáčkach. Zo siláka sa tak stáva rýchly športovec. Samozrejme, stále je to BMW R1250GS, cestovné enduro a nie superbike. No napriek tomu, ti na ceste dá viac, než by si čakal. Proste vypáliš vpred a užívaš si športovú jazdu.

Elektronické vylepšia sú v roku 2019 nutnosť

Super novinkou je automatické vyrovnávanie podvozku. To znamená, že BMW R1250GS, s elektronickým podvozkom Dynamic ESA, sa samo prispôsobí záťaži. Predpätie sa teda nastaví automaticky, podľa toho či na motorku sadneš sám, alebo ju doplníš o hliníkové kufre. Motorka vyrieši nastavenie aj podľa toho, koľko batožiny do kufrov vlastne naložíš, priráta si automaticky aj hmotnosť prídavných tašiek a vyrieši aj to ak za teba sadne spolujazdec.

Poriadne ju nalož, jej to vyhovuje – BMW R1250GS HP

Doplnky na tvoju BMW R1250GS / Adventure nájdeš všetky pekne pokope na jednom mieste v eshope Touaratech. Hliníkové kufre, turistické plexisklá, komfortné sedačky, gps držiaky, kryty motora, vodotesné tašky, výfuky, rôzne taštičky, tankvaky a všetko, čo ti urobí radosť, alebo je potrebné na turistiku na dvoch kolesách. 

 

Krásnou hračkou je 6,5 palcový TFT displej. Grafika na ňom je prepracovaná, BMW R1250GS ti aj vďaka tomu dá pocit akoby väčšej spojitosti s tebou. Motorka akoby ožila a chcela s tebou komunikovať. Pomocou bluetooth sa aj reálne prepojí s tvojím mobilom a vieš tak lepšie ovládať množstvo funkcií, ktoré dnešná elektronika poskytuje.

 

BMW R1250GS ti zavolá v prípade nehody pomoc

Úplne sa však nevieme stotožniť so systémom núdzového privolania pomoci. Teoreticky je to dobrá vec. Motorka vyhodnotí pomocou rôznych senzorov, či došlo k nehode. Ak áno automaticky volá pomoc. To sa síce dá zrušiť tlačidlom, ale ak jazdíš často off-road, vieš že k nehodám dochádza, nuž často. A často krát sa stane aj to, že motorka môže ostať ležať tak, že sa k jej tlačidlám istú chvíľu nevieš dostať. Buď sám nevládzeš, potrebuješ chvíľu nabrať silu, alebo sa ti BMW R1250GS zašprajcne medzi konáre… no a potom rieš, že na tvoje miesto bola automatický poslaná pomoc.

Šplech, šplech – BMW R1250GS ako enduro

Bezpečnostným prvkom, ktorý ale kvitujeme je DBC. Teda Dynamic Braking Control, nejde pritom o nič zložité. Pri veľmi silnom brzdení, motorka automaticky „vypne“ plynovú rukoväť. Môžeš ju totiž pozabudnúť mierne pootočenú a to ti pri brzdení veľmi nepomôže. BMW R1250GS s DBC, to tak spraví namiesto teba.

Touratech Academy Individual – netrúfaš si skúšať, ako to vlastne brzdí naplno? Mal by si to ale ovládať dokonale! Len pre svoju vlastnú bezpečnosť. Ak cítiš, že chceš s tou motorkou zvládnuť viac, tak to chce len tréning. Buď na to pôjdeš ako samouk, alebo sa prihlásiš k nám a inštruktor Marián Krolák ťa rád posunie míľovými krokmi vpred. Učiť sa na vlastných chybách je totiž veľa krát nákladné a ide tu aj o zdravie. Takže ak sa chceš skutočne naučiť bezpečne ovládať cestovné enduro, Touratech Academy je tu pre teba.

 

 

Pohľad zvonku na BMW R1250GS

BMW R1250GS ako také, čiže jeho telo,prešlo ľahkými zmenami. Kupodivu, dizajnovo sa toho až tak veľa nezmenilo. Na prvý letmý pohľad vlastne nič, okrem farieb. Aj tak si BMW R1250GS upravíš sám podľa chuti. Rozhodne si však na neho namontuj poriadny kryt motora. Dokonca aj verzia Adventure má  zospodu stále iba taký smiešny pliešok.

BMW R1250GS je pekná motorka, daj si záležať na jej ochrane

Zmeny zovňajšku však na BMW R1250GS rozhodne sú. Len sa naň treba pozrieť fakt detailne. Malo by dôjsť aj k zvýšeniu aerodinamického komfortu pri cestovaní. Ťažko však povedať nakoľko bola práca inžinierov v aerodynamickom tunely úspešná a potrebná, keďže aj predošlé BMW R1200GS na tom bolo veľmi dobre.

Škúľavé LED svetlo ostáva – BMW R1250GS

Cestovné enduro BMW R1250GS, ktoré udáva trendy vo svojej kategórii, pritom pribralo oproti predchodcovi 5 kíl. Nádrž pritom ostala 20 litrová. Nemyslíme si však, že by daných 5 kíl malo znamenať čosi dramatické.

Kilá nerieš, nasadni na BMW R1250GS Adventure a poď jazdiť

Vývoj motoriek ide stále vpred, z čoho sa nesmierne tešíme. Je to úžasné, že na už tak prepracované mašiny, dokážu inžinieri vymyslieť stále čosi nové. Chvalabohu to nie je vždy len vecou elektroniky, ale aj poctivej mechaniky. BMW R1250GS a jeho motor je toho jasným príkladom.