
BMW, KTM, Honda, Yamaha, Ducati, či Suzuki? Ktorá je tá pravá? … hlavne, nech je to adventure motorka. No, ale keď už ideš urobiť ten nelogický životný krok a dopriať si veľkú dávku šťastia, tak nech je to správna voľba!
Sadni a vyraz hocikam za dobrodružstvom
Je to už raz tak. Chceš poriadnu adventure motorku. Večer, čo večer si dáš pohárik fajnového rumu (brandy, whisky, vína… veď podľa chuti) a snoríš. Čítaš prospekty, čítaš technické informácie, detaily proste všetko. Z diskusných fór ťa už bolí hlava, všetky testy máš načítané z každej strany. Cez deň si obzrieš vyvolené v showroomoch a slintáš a predstavuješ si, ako by to asi šlo na tej, či hentej.
Vieš čo? Sadni si na každú jednu a vyskúšaj si ju!
Kým si na ňu nesadneš, nebudeš vedieť aké to je
Lebo len vlastná skúsenosť ti dá to, na čom záleží najviac. Spätná väzba a pocit. Ani so ženou si predsa nespal až po svadbe? Či? Proste budeš vedieť, že toto chcem. A najlepšie urobíš,ak od tohto momentu nebudeš riešiť inú. Ale ak by si do toho všetkého chcel zaviesť trochu logiky, nech sa páči. Aj tak, čosi ako motorkový monogamizmus, je blbosť, ako traky na zips.
Vyberať si je z čoho od BMW, KTM, Ducati aj japoncov Honda, Suzuki atď…
Tak ako SUVčka, tak aj cestovné endurá posledné roky váľajú tabuľky predajov. Preto je strašne veľa nových motoriek kategórie cestovné enduro, presnejšie tých, ktoré majú budiť dojem adventure. Bohužiaľ jednovalce, kladivá s objemom nad 600 ccm, sa v podstate vytratili z ponuky. Euronormy? Ekológia? Alebo čisto ekonomická záležitosť? Je to jedno. Ktovie ako dlho tu ešte bude KTM 690 Enduro R.
KTM, BMW, Honda… a môžme pokračovať ďalej
Buďme chvíľu mainstreamový. Rok 2019, čo by si si asi tak zadovážil? Akú adventure motorku?
Pozrieme sa na niečo malé
Čítaš tento článok a si ženského pohlavia. Subtílnejšia postava, alebo sa k motorkám vraciaš po dlhšej odmlke a ego nemáš až tak veľké, aby zatienilo tvoj rozum? Dokonca s motorkami iba začínaš, úplná paráda.
Motorka, ktorá nemá prebytok výkonu, ťa tak rýchlo nevytrestá. Nebojuješ s veľkou hmotnosťou, máš viac času vnímať čo je okolo teba, čo sa deje v premávke. Výhodou je, že dizajnovo sa ani na malých adventure motorkách nebudeš cítiť menejcenne. Teda dokiaľ vedľa teba nezastaví BMW R1200GS Adventure, ale tak ty máš svoju motorku rád a je ti to úprimne jedno. Na sólo túlačky je to väčšia istota mať čosi menšie. Aj to okolitý národ viac toleruje, máš malú motorku, asi nie si darca.
Honda CB500X medzi veľkými hráčmi
Pozri si motorky ako BMW G310GS, veď kto by nechcel začínať hneď na GS-e? Kawasaki Versys X 300 je zase príjemný malý dvojvalec. Honda CB500X je o čosi väčšia, no stále super malý stroj na začiatok. Nič z toho nebude letieť ako besné po šotolinách, komponenty nie sú top, tobôž nie výkonové paramentre.
Zlatá stredná cesta
Všetky tu spomenuté motorky určite stačia. Aj výkonom, aj rozmermi, skrátka stačia. Odvezieš na nich všetko čo potrebuješ. Tankvak, hliníkové kufre aj ženu. Pripojíš ďalšiu elektroniku ako GPS, nabíjačky… priestor na úpravy je dostatočný. Fajnovo poblbneš mimo asfalt, motorka ťa pravdepodobne menej vytrápi, než tie z vyššej kategórie.
Touratech Academy
Ak si netrúfaš ani na malej motorke, máš rešpekt pred cestou, či offroadom, príď k nám do Touratech Academy. Naučíme ťa všetko, čo by si mal vedieť, aby si zvládal všetky situácie na tvojej motorke, s ktorými sa môžeš stretnúť na potulkách cestami aj necestami.
Honda Africa Twin – novodobá ikona
Honda Africa Twin – ťaží z dobrého mena minulosti a napreduje ďalej
Je bez debaty krásna. Tá trojfarebná kombinácia je brutálna. Jasný odkaz na minulosť, lenže v modernom kabáte. Krásne spomienky máme aj na našu žltú úpravu. Nejedna lesná cesta ostala zahalená v prachu.
Nalož tomu, Honda Africa Twin to dá na parádu
Afrike je čo vytknúť, nie je dokonalá. Ale, ak vymeníš podvozok, veľa sa zmení a budeš sa neskutočne zabávať. Mohla by reagovať aj ostrejšie na otočenie plynom. Iný uhol pohľadu zase ukazuje to, že motorka je veľmi príjemná na cestovanie. Nenúti ťa vystrájať, koľko otočíš, toľko Honda Africa Twin pôjde. Nuž a keď ju podržíš pod krkom, bude aj vystrájať. Je to veľmi príjemná spoločníčka na všetky druhy ciest.
Pohoda na Honda Africa Twin Adventure Sports
BMW F850GS – keď nechceš v garáži boxera
Škúľavý kukuč pri BMW F850GS je už nutnosť
Bude to dosť o imidži. Proste chceš BMW a R1200GS sa ti zdá byť veľká. Lebo sme opäť pri argumentoch ako pri Honde Africa Twin. Skrátka tento dvojvalec stačí. Dizajn má svojský, ten technokratický od BMW. Nie je to umelecké dielo, je to stroj.
BMW F850GS je motorka veľmi vhodná aj pre ženy
Ak ste motorková dvojica, kde chlap týra BMW R1250GS a žena chce čosi menšie, ale tiež to má byť BMW, tak je voľba jasná.
Svojím spôsobom nádhera – BMW F850GS s doplnkami Touratech
KTM 1090 Adventure R – celkom slušná bomba
Veľmi výživný mix od KTM – model 1090 Adventure R
Táto motorka je výzorom veľká, prejav výkonu je brutálny, proste skôr by sme ju radil do kategórie 1200 ccm+. Véčko je bombové, chrastí, vrčí, ťahá, je hladné po otáčkach. Komponenty sú top, proste nemáš a nebudeš mať pocit, že si si od tejto značky kúpil čosi, od čoho sa dá mať kvalitatívne viac. Hoci, dá sa mať viac.
Kľudne aj okolo sveta na vhodne upravenej KTM 1090 Adventure R
Momentálne je podľa nás na trhu táto motorka top v zmysle pomeru cena výkon. Keď na ňu nahádžeš všetky tie adventure nutnosti, ako ďalšie padáky, hliníkové kufre, veľký kryt motora… vyzerá masakrálne. Oranžová beštia na poriadne dlhých nôžkach. Toto je enduro s veľkým objemom motora.
Oranžová parádička KTM 1090 Adventure R
KTM 790 Adventure R – zlatý stred od oranžových
Toto môžeme zatiaľ ohodnotiť iba podľa papierových info. Dizajn je…, nuž taký svojský. Nepríde nám divoký, skôr nasilu držaná dizajnová línia väčších sestier. Všetko ostatné bude ako sme u R modelov KTM zvyknutí. Proste v réžii top komponentov. Len tá cena bude asi taká, že si jednoznačne kúpiš KTM 1090 Adventure R. Pokiaľ nechceš menšiu a agilnejšiu oranžovú. Nastáva teda otázka, či sa pomaly nevytratí desaťdeväťdesiatka z ponuky.
Čím viac, tým lepšie
Veľké rakety, obvykle dvojvalce. Ťažné kone, či prekoňované monštrá. Tu sú motorky s objemom motora v podstate už len nad 1200 ccm. Kopec elektroniky je vlastne štandard, akýsi luxus na dvoch kolesách vo všetkých smeroch. Pričom tieto motorky majú radi blato. Óóó veru majú, aj šotoliny, prach, proste všetko. Na asfalte nestíhaš chápať, čo dokážu popreháňať, mimo neho sa nestratia. Keď raz prídeš na chuť „trápeniu“ sa s mastodontom, hlúpe poznámky endurákov ti budú ukradnuté.
Pretože ťa to takto baví, na inom nezáleží – BMW R1200GS Rallye
Sami nevieme logicky odôvodniť, prečo máme radi tieto motorky. A vieš čo? Ani si to nepotrebujeme nijako odôvodňovať. Tieto monštrá náš proste tešia. Tešia nás, aj keď na cestách stretneme niekoho s podobnou vášňou.
Potom lamentuješ s kámošom, kam ďalej na týchto “kravách”?
Úprimne, adventure motorka má byť veľká. Proste to tak je, to je náš názor. Na motorkách radi cestujeme a od motorky chceme, aby nás aj spoľahlivo a komfortne preniesla z bodu A cez bod B do bodu X,Y,Z a tak dookola bez akéhokoľvek poradia.
BMW R1250 GS / Adventure – najlepšia adventure motorka
Mastodont ako má byť – BMW R1250GS
Máš nejakú inú motorku a nesúhlasíš s týmto podnadpisom? Bohužiaľ je to tak a zem sa krútiť aj tak neprestane. Zato kolesá na boxer GS sa krútia po našej planéte možno aj dobrých pár miliárd kilometrov. A budú sa krútiť ďalej. Lebo toto je ten najzdravší mix toho, čo ti moderná adventure motorka môže dať.
Nafullovaná všetkým možným od Touratechu – BMW R1250GS
Možno trochu (viac) snobské, stále však jasne rozpoznateľné, udávajúce smer svojej kategórii. Kde BMW R1200GS / Adventure vynikalo, tak to nové by malo byť ešte lepšie. Nový motor je ešte živší, hoci stále vychádza z ťahúňa. Poteší ťa, keď si to budeš ťahať do kopca fajnovými zákrutami, ale aj keď sa budeš trialovo motať pomedzi prekážky. Ostatok dobre poznáme, len to bude zase o level prepracovanejšie. Hlavne elektronika, no patrí to k dobe.
Aj zábava musí byť, BMW R1250GS je aj na to
Ducati Multistrada 1260 Enduro – lebo život je príliš krátky
Bum prásk, naša emocionálna šampiónka Ducati Multistrada 1200 Enduro
Áno, život je príliš krátky na to, aby si v ňom aspoň raz nevlastnil čosi talianske a s motorom. Je jedno čo, napríklad Aprilia, Ducati, MV Agusta, Ferrari, Alfa Romeno. Hej, povesť je taká, že kazí sa. No ale keď to funguje, tvár ti je malá na ten širokánsky úsmev, aký sa ti roztiahne na ksichtíku.
Brutálny štýl od makarónov – Ducati Multistrada 1200 Enduro
Bomby pecky od motora, ku podivu komfort pri cestovaní a ten dizajn vyplašenej steroidovanej sliepky, no nechci to. Sedíš, ťaháš za plyn a motorka ti chce urvať ruky. Čistá radosť z jazdy, mal by to byť slogan BMW, teda je to ich slogan, ale je vadný. Takto si my predstavujeme radosť z jazdy. Keď vieš, že tomu nakladáš ďaleko viac než je zdravé, prestať však nevieš. No a tiež je taká Multa pekne vysoko postavená. Dovolí ti hodne endurovať, ale nepadaj s ňou. Bude to drahé, veľmi drahé.
Pri nej si oddýchnem, pri nej žijem – Ducati Multistrada 1200 Enduro
KTM 1290 Super Adventure R – oranžový enduro diabol
Prekoňovaný oranžový Satan – KTM 1290 Super Adventure R
Strašne veľká, strašne silná a vyzerá strašne. Proste ju chceš. Brutálny surový masaker s 21ničkou vpredu. Oranžový enduro diabol. S tým len vypáliš vpred, potom odušu brzdíš, lebo agilné to zas až tak nie je a opakuješ dokola. Strašne, ale že veľmi strašne, sa z toho všetkého tešíš. Nevieš prečo, je ti to jedno, ty držíš za oprate samotného diabla v oranžovom rúchu.
Na KTM 1290 Super Adventure R chceš jazdiť, nie sa len takto procedúrovať
Pričom si aj pocestuješ, aj vo dvojici, veď výkonu je prebytok. No stále budeš hľadať každý jeden podnet k tomu, aby si túto motorku dral koľko sa dá. Aj tu je v elektronike možné navoliť režim buzna. Ale preboha!!! Načo by si si kupoval túto motorku? Ak by si chcel, aby ti ju nejaké jednotky a nulky utlmovali? Ináč však elektroniku v tomto parníku kvitujeme. Bez nej by sa polovička jej majiteľov už dávno zakristovala kdesi o kandeláber.
KTM 1290 Super Adventure R – sadaj a choď!
Čo na záver?
Toto sú mašinky, z ktorých by sme si aktuálne vyberali my. Na výber je toho ďaleko viac. Yamaha XT1200Z, Suzuki DL650 V-Strom, alebo väčší brat 1000, Triumph Tiger, ale aj iné modely a ich modifikácie. V každom prípade, vyber si to, čo ti je najbližšie, to čo si môžeš dovoliť a čo ti bude robiť radosť. Dôležité však je, že budeš jazdiť. Spoznávať svet, krásy krajiny a ľudí zo sedla svojej motorky.
Touratech Aventura
Môžeš sa pridať k nám a cestovať spolu s nami. Ak nerád jazdíš sám, netrúfaš si opustiť našu krajinu, nemáš dostatočné skúsenosti, nemáš čas na organizovanie a plánovanie, tak potom Touratech Aventura je čosi pre teba. Poď a cestuj s nami, napríklad o Rumunska, či do Chorvátka. Niekoľko krát do roka organizujeme výjazdy pre všetkých adventure pozitívnych.