Akú adventure motorku si kúpiť? 2020

Akú adventure motorku si kúpiť? 2020
20. januára 2020 František Zubal

Segment cestovných endúr pre rok 2020 dostal pekný vietor do plachiet. Prichádzajú noví hráči, niekto skočil na retro vlnu, iní zase urobili šikovný update a facelift. Na čo sa teda tešíme v roku 2020, aké novinky stretneme aj na našich cestách?

Pozri si článok: Akú adventure motorku si kúpiť? 2019. Každý rok, totiž prináša čosi nové a je fajn doplniť a rozšíriť si obzor o nové možnosti. Postupne sem doplníme aj naše dojmy z jazdy a foto upravených motoriek.

Suzuki V-Strom 1050 XT – rozumná voľba

Pod kapotami je overená technika, dizajn čerpá z minulosti

Jasný nástup na retro vlnu, teda čo sa dizajnu týka. Už chýbalo iba zmeniť názov a oživenie legendy by bolo na svete. Honda nie až tak dávno prišla s reinkarnáciou názvu Africa Twin, Suzuki názov DR Big v tomto prípade nepoužila, ostala verná overenému spojeniu V-Strom. Každopádne dizajn má v sebe jasné črty bývalej kladivárskej legendy medzi cestovnými endurami. Hrany, zobák, skoro kockaté svetlo. V žltej a červeno-bielej krásna retro bomba.

Suzuki V-Strom 1050 XT s jasným odkazom na DR Big

Nenechajte sa však pomýliť dizajnom, ktorý na prvý pohľad odkazuje na minulosť. V dizajnových detailoch je nová Suzuki V-Strom 1050 XT premakaná mašinka. Menej sa nám už páči odhalený spodok motora. Nová prístrojovka však rozhodne retrom nie je. Ono aj 2 budíky by boli pekné, no nálož elektroniky si asi vyžiadala nutnosť displeja. Oproti predchodcovi sa model V-Strom mechanicky až tak nelíši, no dostal poriadny elektro upgrade.

Toto rozhodne starinu nepripomína – Suzuki V-Strom 1050 XT

Honda CRF1100L Africa Twin / Adventure Sports – pritvrdená muzika

Sériová Honda Africa Twin Adenture Sport 

Honde sa tento rok podarilo zosadiť KTM z trónu na Dakare. Konečne zmena a zmena prišla už pred samotným víťazstvom aj na nových Afrikách. Stúpol výkon aj objem motora. Dizajn dostal facelift, prichádza nová dotyková prístrojová doska a opäť modernejšia elektronika.

„Štandardná“ Africa Twin sa má po novom viac priblížiť agilnejším rally strojom. Je teda ľahšia, užšia, má pozmenenú ergonómiu. Najviac si človek všimne nízky predný štít. Pocit z jazdy má zlepšiť aj klapka vo výfuku. Má dať krajšie pecky do výfuku pri jazde v nižších otáčkach. Aby však nebolo jednoduchšie pridať iba reprák pod kapoty, údajne má aj čosi pridať na výkone vo vysokých otáčkach.

Štandardná verzia Honda Africa Twin pripomína rally koncept.

Adventure Sports za zase ťahá viac na cestovateľskú nôtu. Automat si môžeš doplniť do oboch verzií, no pre Adventure Sports si vieš zadovážiť aj elektro podvozok. Konečne! Po vzore konkurencie už aj tu nájdeš  prisvietenie do zákrut či bezdušové pneumatiky. Bezdušovkám opäť veľké KONEČNE. Tento stroj sa nám proste veľmi páči. Cestovateľ, ktorý prináša aj vyššiu dávku komfortu, no nemá problém so žiadnym typom ciest a na blbnutie si tiež nájde čas.

Honda Africa Twin Adventure Sports 2020

Husqvarna Norden 901 – nezvykle oblečená KTM

Krásna a jednoduchá, pritom opticky mohutná Husqvarna Norden 901

Koncept potvrdený do sériovej výroby. Podľa nás krásna motorka. Neo-retro dizajn vskutku pripomína staré dakarské špeciály. Masívny predok, užší stred a zadok na fotkách rozšírený taškami, no vidieť aj zadnú kapotáž, čo aktuálne u cestovných endúr nebýva zvykom. Línie a plochy sú jednoduchšie, čo je celkom sympatické a neokukané. Technika je skrytá pod kapotami a rôznym plastom či hliníkom, veď sleduj tie archaické kryty predných kotúčov.

Kryty predných kotúčov sa už nenosia alebo áno? – Husqvarna Norden 901

Aj keď ide v podstate iba o redizajn KTM 790 Adventure, považujeme Husqvarnu Norden 901 za čosi iné. Uvidíme v akej podobe sa dostane do sériovej výroby. Aktuálne predstavená vízia, totiž vyvoláva dojem poctivej starej masívnej techniky. Hoci Huska tu v tejto podobe predtým nikdy nebola.

Moderna za riadidlami – Husqvarna Norden 901

KTM 390 Adventure – top pre začínajúcich jazdcov

KTM 390 Adventure – chceli sme čosi iné, máme očakávané

Možno sme si tak v kútiku duše priali, že 390-tka bude čosi ako nadupaný rally stroj, pre masový predaj. Logické myslenie ale vravelo, že to bude zdvihnutý Duke 390, skrátka mašina pre začínajúcich jazdcov v segmente cestovných endúr.

Škoda absencie vypletaných kolies – KTM 390 Adventure

Dizajnovo sa chce podobať na 790 Adventure, na prvý pohľad však adventure dojem veľmi nenavodzuje. Chcelo by to aspoň vypletané kolesá, no zvyšok komponentov je na v podstate rozpočtový stroj úplne super. Podvozok je nastaviteľný vpredu aj vzadu, svetlá výška 200 mm, elektronika taktiež na slušnej úrovni.

Harley-Davidson Pan America – absolútna novinka a brutalita zároveň

Nevieme čo od nej očakávať, ale môže prekvapiť – H-D Pan America

Toto je podľa nás riadna pecka. Novinka ako taká, kompletne od základu úplne nová motorka, aká tu ešte nebola. Áno dizajn je tak trochu divoký, netradičný a je celkom sympatické, že si „amíci“ vyriešili svoju vlastnú dizajnovú cestu v tomto segmente. Pan America je na prvý (aj druhý, aj tretí…) pohľad mohutnou motorkou. Za to môže hlavne netradičná predná časť, ktorá sa ťahá do hora, no má v sebe aj akési dedičstvo po touring motocykloch tejto značky v podobe rozšírenia pred nohami.

Dizajnovo sa úplne vymyká doteraz zaužívanému – H-D Pan America

Zvyšok by aj mohol pôsobiť v mierach veľkých cestovných endúr štíhlo. Veď úplne nový motor, kvapalinou chladené V-éčko, nie je až také široké. Vrch motorky pôsobí pomerne plocho. Drsňácky vzhľad sa nezaprie, komponenty a celkové spracovanie vyzerá byť tiež na vysokej úrovni. Ani svetlá výška nevyzerá biedne, kolesá budú bezdušové. Toto je rozhodne bike, ktorý treba okúsiť bez ohľadu na to, aké pocity v človeku vyvoláva po dizajnovej stránke. H-D týmto modelom prekvapil, udrel trochu na oko, uvidíme či prekvapí aj pocitom z jazdy.

Úplné nový agregát od Harley-Davidson – H-D Pan America

Triumph Tiger 900 – anglická klasika v segmente

Triumph Tiger 900 Rally – tigrík rozhodne ťaží zo svojho trojvalca

Angláni prichádzajú opäť akoby s viacerými modelmi Tiger 900, ide však o ich doplnkovú výbavu. Tak teda 900 GT a Rally plus obe ešte vo verziách Pro. Čo nás však teší, že je tu stále čosi iné. Radový trojvalec prešiel ďalším vývojom. Možno by si nový Tiger zaslúžil aj radikálnejšiu dizajnovú zmenu. Každopádne za nás verzia Rally Pro s vyššími zdvihmi, vypletanými kolesami, obojstranným quickshiftrom. Proste taká divokejšia šelma, s charakteristickým motorom.

Čo na záver?

Rok 2020 bude tak trochu retro – nové mašinky, v retro dizajne. Celkom nás teší, že sa to neuberá len hypert techno moderným smerom, ale výrobcovia si spomenuli na svoje korene a začiatok cestovných endúr. Za to všetko palec hore!!!

Touratech Aventura 

Chceš cestovať na motorke a nemáš s kým? Pridaj k nám a cestovať môžeš spolu s nami. Ak nerád jazdíš sám, netrúfaš si opustiť našu krajinu, nemáš dostatočné skúsenosti, nemáš čas na organizovanie a plánovanie, tak potom Touratech Aventura je čosi pre teba. Poď a cestuj s nami, napríklad o Rumunska, či do Chorvátka. Niekoľko krát do roka organizujeme výjazdy pre všetkých adventure pozitívnych.