Touratech Slovakia

Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 02 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 01 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 05 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 04 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 06 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 03 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 07 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 08 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 09 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 10 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 11 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 12 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 13 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 18 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 14 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 16 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 17 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 19 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 15 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 20 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 21 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 22 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 23 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 24 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 25 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 32 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 26 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 27 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 28 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 31 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 29 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 30 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 33 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 34 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 36 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 35 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 38 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 37 Test Touratech Suspension tlmice pre adventure cestovne enduro 39

Užívateľský test: Touratech suspension – od začiatku po dvoj sezónny test

Ťažké cestovné endurá, zvlášť tie so starším rokom výroby a hlavne tie ktoré jazdec nešetrí, skrátka potrebujú zmenu podvozku, o tom bez debaty. A tak sa aj moje BMW R1100GS postavilo na tlmiče Touratech. Spokojný, nespokojný? O tom bude nasledujúci pohľad na tento podvozok po viac než celosezónnom teste.

Celé to začalo kúpou motorky, po ktorej nasledovala neskutočná radosť a logicky bola najlepšia na svete. Po čase však človeku začnú vadiť isté muchy a tou najväčšou bol podvozok. Nie koncepcia telelever, paralever, o tej sa vie kde má svoje limity, no zvlášť ak sa vám pod ruky dostanú aj novšie strojovne, viete si ľahšie v hlave urovnať čo ten stroj robiť má a čo mu skrátka nemožno odpustiť.

Dodnes si pamätám stále narážanie na dorazy, večne rozhúpanú motorku v zákrutách a ten blbý pocit, že veď ja vlastne ani neviem čo sa mi melie pod kolesami. Sečteno podtrženo, chcelo to buď novú motorku (skutočne novú, nie ďalšiu jazdenku) alebo nový podvozok. Vyhrala samozrejme lacnejšia varianta, i keď v tom čase nedostupná. Preto skok v čase o pár rokov a následná snaha ušetriť za každú cenu ma doviedli k veľmi zlému kroku.

Po dlhých rozpravách o tom čo s tlmičmi a čítaní rôznych diskusných fór, som dospel k názoru, že vymeniť iba pružiny zmysel nemá, nutný je repas. Vlastnou nerozvážnosťou som ale nechal tlmiče zrepasovať u nesprávnej osoby. Možno by to aj celé dopadlo dobre u niekoho iného ale zrejme ani to nie, nakoľko som bol dosť prekvapený s čím všetkým vedia byť niektorí jazdci spokojný. Prasknutý tlmič, nevadí, hlavne že následná oprava bola zadarmo. A tlmič po repase praskol aj mne a aj bol následne zdarma opravený (slovo opravený tu má však veľmi relatívny zmysel), ale už vtedy som vedel, že s tým ďalej jazdiť nechcem. Aj keď sa mi sprvu zdalo, že sa jazdné vlastnosti motorky zlepšili, ale za to mohli asi len struny a hlavne slepá viera v to, že som nevyhodil zbytočne peniaze do luftu (ale vyhodil). Tadiaľto cesta skrátka nevedie, prerobiť nerozoberateľný/nerepasovateľný tlmič na repasovateľný je veľké riziko. U niektorých tipov by to možno šlo aj bezpečnou formou, ale u väčšiny ich základná stavba takéto kroky dovolí iba v limitovanej forme a budú držať pokope iba dokiaľ nedostanú poriadne zabrať. A keď povolia v nesprávny čas...

Takže opäť dilema (a zoškrtané dovolenkové plány) fialový (Hyperpro), modrý (Wilbers), zlatý (Ohlins)? Pozeral som aj na iné značky ako Bitubo či WP, len u nás dostupnosť riešil asi už len ebay alebo známosť správnej osoby. Čo ma zaujímalo najviac, bola praktická skúsenosť s danou značkou, predsa len vopchať do motorky diely hodné tretiny až polovice (a v niektorých prípadoch aj viac) ceny motorky to už bez záruky riešiť zmysel nemá. Cenu u každého výrobcu dvíhal najmä fakt, že som chcel zadný tlmič s hydraulickým nastavovaním predpätia pružiny. Po najvyšších plne nastaviteľných radách som nepozeral, popravde načo, profi pretekár nie som.

Na živú praktickú skúsenosť som mohol ale hneď zabudnúť, rozhodoval iba názor ktorý som si vytvoril z čítania množstva diskusných fór. Bohužiaľ, ináč to nešlo a je mi jasné, že to nie je najsprávnejšia forma získavanie informácii. Iba fialových som poznal naživo a hneď ich najvyššiu radu, no odrádzal ma od nich fakt, že viem, že proste nevydržia bláznivé zachádzanie. Modrí boli na tom kvalitou a spracovaním podobne ako fialoví aj cena bola plus mínus rovnaká, no chýbali informácie aj od zopár bláznov, ktorí by potvrdili výdrž tlmičov. Zlatí, tí zas boli iná liga (aj cenovo). Názor som si vytvoril nasledovný, malo by ísť o tlmiče s najlepšími funkčnými vlastnosťami na trhu, chválou sa nešetrilo, ale akosi často vypovedávali službu. Vraj sa niet čomu čudovať, sú to športovejšie tlmiče, vyžadujú častejší repas, verím, nepovažujem za chybu, no ďakujem neprosím. Chcem mať celú motorku hodnú kvality pre akú sa mi vždy páčila najviac, výdrž a "nerozbitnosť".

04 Test Touratech Suspension

Najviac ale vadil fakt, že si tak (aspoň pre mňa) drahú vec mám skrátka objednať cez internet. Nech si sám vyberiem čo chcem, niekoho dokonca nezaujímala ani váha jazdca či hmotnosť bežne prepravovaná na motorke. Podľa čoho by mi teda vybrali pružiny? A neskorší repas, nuž zase zaslať niekam, nech to pošlú opäť kamsi ďalej. Dajú sa však nájsť mechanici, ktorý to zvládnu aj u nás, šlo však hlavne o zlatých, kde by to robili certifikované pracoviská. A tak niekde pomedzi hádzaním si kockou či fialový alebo modrý som zazrel, že tlmiče sa vyrába aj Touratech, ale veľkú pozornosť som im nevenoval, nakoľko to bola novinka na trhu a vyžadovala si aj tak veľkú investíciu.

Zvedavosť však nútila prečítať si viac a viac, až neskôr došlo na osobný rozhovor s Mariánom Krolákom a to zrejme rozhodlo. Tlmiče Touratech predsa len nie sú čistokrvný Touratech, stojí za nimi aj iná firma. No všetko pre mňa boli aj tak iba slová od predajcu. Pevnejšia konštrukcia, vyvíjané len pre potreby cestovných endúr, najsamfasa materiály atď. atď. (viď článok testy & recenzie Touratech Suspension). Reku OK ale čo mám z toho ja, ja si to overiť neviem, stále to môže byť nepodarok. Pokračovanie bolo zaujímavejšie, čo od tlmičov očakávam, ako často jazdím nabalený prípadne sám, koľko vážim oblečený v motorkárskom oblečení, pomer jazdy on-road/off-road... Páčila sa mi snaha zistiť ako by asi malo vyzerať základné nastavenie tlmiča. Aby mi nedošiel iba bežný priemerne nastavený tlmič aj keď pri nižších radách, kde sa nastavuje iba predpätie a útlm sa až tak veľa vymyslieť nedá. Chrobák v hlave bol definitívne zasadený po informácii, že základný servis tlmičov sa bude robiť priamo v Poprade (a v celosvetovej sieti predajcov Touratech) ale hlavne po tom ako som pochopil, že tlmiče nebudú iba produktom ktorý dostanem do rúk, s tlmičmi príde aj ostatná starostlivosť okolo (teda vtedy som to tušil iba teoreticky a potvrdilo sa).

Čas rozhodovania opäť preskočím, je jasné, že to nakoniec vyhral Touratech. Objednávka pozostávala aj z vyplnenia dotazníka, v ktorom šlo prakticky o veci ktoré som s predajcom už prebral. A tak som čakal na tlmiče Touratech kde dopredu šiel tlmič rady Level 1 s mechanickým nastavením predpätia pružiny a možnosťou nastavenia útlmu a dozadu tlmič rady Level 2 s hydraulickým nastavením predpätia pružiny a taktiež možnosťou nastavenia útlmu.

05 Test Touratech Suspension

Tlmiče majú už na pohľad inú konštrukciu než sériové tlmiče. Sú masívnejšie, piestnice sú poriadne široké a lineárne vinuté pružiny majú taktiež poriadny priemer. Predný má oproti sériovému akoby obrátenú konštrukciu, vďaka čomu je nastavenie útlmu ľahko prístupne, utrpelo však nastavenie predpätia pružiny, čo však vpredu nevadí, keďže teoreticky doň nemalo byť potrebné zasahovať (ale miernu úpravu som aj tak urobil). S tlmičmi došlo aj náradie s koncovkami pre ich nastavenie, avšak vyriešiť sa to dá aj bežným náradím. Inštalácia tlmičov mala prebehnúť v Poprade, ale bola zima, motorkou som sa tam dostať nevedel a čakať som tiež nechcel. Keďže to nie je zložitý úkon a stačilo mi preto požičať si iba momentový kľúč, tlmiče som si nahodil sám (pozn. momentový kľúč je potrebný aby nedošlo k neskoršiemu prasknutiu šrúby držiacej tlmič spôsobenému silným utiahnutím).

Po inštalácii som sa hneď pustil do nastavenia, resp. premerania nastavenej hodnoty Static Sag (pokles pri zaťažení, dolaďuje sa nastavením prepätia pružiny), ktorú som mierne doladil (sériové tlmiče mali vpredu aj tak iba možnosť preklikať toto nastavenie, čím mierne doladenie možné nebolo). Takže reklamný ťah hovoriaci o tom, že dôjdu presne nastavené tlmiče je trošku zavádzajúci, mal by znieť postupne sa spolu s vami dopracujeme k presnému nastaveniu (ale rozhodne som nedostal rozhasený tlmič, ktorý by potreboval hodiny skúšania a klikania).

Static Sag, ako všetky hodnoty nastavenia, nemá striktne danú hodnotu. Nastavenie tlmičov je subjektívna vec, preto tu schválne nenapíšem mnou udané nastavenia ani počty klikov zvolených pri nastavení útlmu. Nechcem aby si niekto nastavil stroj podľa mňa a potom sa čudoval, že mu to nesedí. S neskorším hraním sa s nastavením mi opäť pomáhal Touratech .

Pred inštaláciou tlmičov som si dal poslednú jazdu na starých aby som lepšie vnímal rozdiel. Prepáčte nasledujúce čisto subjektívne výlevy, ale po zmene to bola fantázia. Nespoznával som vlastnú motorku, jazdila zrazu úplne ináč, akoby sama vedela čo a ako chcem spraviť. Riadenie si zrazu nevyžadovalo silu presvedčiť motorku o tom čo chcem a dalo sa lepšie sústrediť na odozvu od kolies. Konečne som sedel rovno, staré tlmiče pred repasom znamenali pocit stálej jazdy do kopca, po repase akoby z kopca (dôsledok nemožnosti nastaviť správne Static Sag). A mimo asfaltu bol rozdiel doslova extrémny. Zrazu som zistil, že neviem dobre brzdiť, keďže vďaka novým tlmičom bola jazda razom rýchlejšia. Predtým večne rozhúpaná motorka s takmer stále nakopnutým zadkom dávala pocit oveľa vyššej rýchlosti nakoľko bola pri rýchlej jazde tak trochu neovládateľná. Tá istota po inštalácii nových tlmičov mi brala dych. Áno tešil som sa, kto by nie? A aj o tom nové tlmiče mali byť. Preto suché zistenie typu, aha ide to lepšie, by ma veľmi neuspokojilo.

Tlmiče Touratech sú však konštruované pre adventure cestovné endurá. To znamená hlavne jazdu s plne naloženým motocyklom a často aj vo dvojici. To čo teoretický strácajú pri rally off road jazde a pri športovej jazde na ceste by mali dohnať práve tu. Ale ja im nemám čo vytknúť v žiadnom spomenutom aspekte, jedine jemnosť doladenia, no nie som taký jazdec aby mi práve to malo vadiť. Po odznení počiatočnej eufórie som si začal uvedomovať čo všetko dokáže jedna skrutka na spodku tlmiča (ľahko prístupná, stačí mať po ruke iba imbusový kľúč a nepopáliť sa o výfuk :-) ). Nastavenie útlmu mení podstatne jazdné  vlastnosti celej motorky. Veď si len vyskúšajte stlačiť zadok motorky k zemi pri nastavení krajných bodov tejto hodnoty a sledujte ako vystrelí, resp. iba sa pomalinky vráti do pôvodnej polohy. Pri tlmičoch Touratech je tento rozdiel do oka bijúci, teda aj šírka nastavenia je veľká. Ale možných klikov nie je veľa, čo by pretekára odradilo, ale bežný užívateľ to až tak nepotrebuje (resp. vôbec). Viac oceňujem citeľné zmeny aj pri jednom prekliku, teda vždy najskôr spravím 2 kliky a keď sa mi daná zmena zdá veľká urobím jeden smerom späť. Tak som sa postupne dostal k tomu, že mám svoje nastavenie pre športovú jazdu na asfalte na „kockatých“ (napr. Conti TKC80, Mitaj E-09 E-10) pneumatikách aj „hladkých“ (napr. Conti Trail Attack), pre komfortnú jazdu na asfalte a pre jazdu off road (tu som ale stále nedosiahol hodnotu s ktorou by som bol vždy spokojný, záleží to od jazdy po rôznych povrchoch a  asi aj od nálady). No ak by som sa nastavenia tlmičov ani nedotkol, bol by som s nimi aj tak spokojný a vôbec by som ich nepotreboval stále preklikávať. Ani to stále nerobím, nie vždy sa mi chce a motorka má aj tak fantastické jazdné vlastnosti. Podstatné je, že sa s nastavením vie pohrať aj laik, ktorý aspoň čo to tuší o veci ktorú robí a neostane na záver sezóny s úplne rozladenými tlmičmi, o ktorých by si aj tak myslel, že si ich skvelo doladil pretože netuší čo vlastne spravil. Touratech na svoje tlmiče lepí aj QR kód vďaka ktorému sa ihneď dopracujete k nastaveniu v akom vám tlmiče dodali. Je to ale zbytočnosť, keďže dostať sa ku QR kódu by znamenalo odmontovať tlmiče z motorky.

Cestovanie s naloženou motorkou s novými tlmičmi na motorke znamená iba niekoľko klikov s kolečkom nastavenia hydrulického predpätia pružiny vzadu. Jazda vo dvojici a s plne naloženou motorkou už neznamená pocit jazdy do kopca. Nastavenie predpätia zadnej pružiny hydrualickým systémom má taktiež veľmi široké rozpätie. Na starom tlmiči som nevedel veľmi dobre vykompenzovať rozdiel medzi jazdou sólo a jazdou s plnou záťažou. A nestrácajú sa ani dobré jazdné vlastnosti spôsobené pridanou záťažou, vlastne sa mi lepšie drží polomer zatáčky keď mám viac zaťaženú motorku. Stúpla istota pri manévrovaní, hlavne pri brzdení. Striedavá akcelerácia a brzdenie mi už motorku nerozhúpe ako hojdačku.

Jazda v raji motorkárov, na Korzike, bola proste úžasná. Nie len vďaka okolitej prírode ale aj vďaka perfektne fungujúcemu podvozku. V horúčavách, kde aj moderným autám občas vyvrela voda sa jazdné vlastnosti, čo sa podvozku týka nemenili. Jazdu som si užil aj v talianskych mestách a v ich večných zápchach, menej už pri jazde diaľnicou ale to len kvôli nude, nie žeby sa čosi nepríjemné dialo s podvozkom.

01 Test Touratech Suspension

Tlmiče si skvelo poradili aj s upršaným výletom po rozbitých rumunských cestách s bratom za chrbtom. Výmole menšie, väčšie aj obrovské nerobili problém, proste som ťahal za plyn akoby sa nič nedialo, v rámci možnosti samozrejme, nevpálim predsa stovkou do metrovej jamy. Aj nečakané nástrahy žehlil podvozok vzorne, hlavne tie situácie, keď človek iba zatne zuby a čaká ranu do riadidiel. Vo dvojici sa podarili aj zablatené a štrkové cesty, tiež sa niet na čo sťažovať. Nevadilo ani to, že som nešiel v stúpačkách, naložená motorka sa dobre viedla mimo asfaltiek vo dvojici aj v sede.

02 Test Touratech Suspension

Záťaž akej sú adventure cestovné endurá bežne vystavené je pre tlmiče Touratech vodou na mlyn. Na toto boli konštruované a presne toto zvládajú bez akýchkoľvek negatívnych výčitiek. Myslím si, že som s nimi zašiel ale aj o kúsok ďalej než si zaslúžia (a než si zaslúži motorka). Proste si rád divoko zajazdím a mám na to doma len jeden stroj. Ešte pred ďalekými výletmi som dal podvozku riadne zabrať, aby som si bol istý, že ma tlmiče nezradia kdesi mimo domova. Toto s nimi už vy robiť nemusíte, no ukázalo sa že v pohode môžete :-)

Skákať s veľkým GS-om?! Dalo sa aj vtedy a teraz sa dá bez toho aby som neustále zisťoval kde sú dorazy. Poriadna rally paľba? Ide to v rámci limitov teleleveru ale je nutné zlepšiť sa v brzdení. Častý prelet zákruty bol bežný, hlavne miestach kde som to poznal a kde som pocitovo išiel rovnako rýchlo ako na starých tlmičoch (no bol som o dosť rýchlejší). Takmer kolmé výjazdy a zjazdy aj v pieskovni či vyjazdených ryhách, lahôdka s motorkou stále pod kontrolou. Až všetky tie veci našli limit stroja, áno stroja nie tlmičov. Pri jednom nechcenom výskoku vo veľkej rýchlosti a následnom tvrdom ustatom dopade mi praskol rám motorky. Najprv som si myslel, že predsa len praskol tlmič (zadok poriadne klesol) ale pod motorkou nebola mláčka od oleja. Skrátka si myslím, že tieto tlmiče nie je možné zničiť, tobôž nie pri jazde so zapnutým rozumom.   

03 Test Touratech Suspension

Po oprave motorky som absolvoval GS Trophy kvalifikáciu pre strednú Európu. Jazdilo sa podľa roadbooku a mapy. Striedanie šotoliniek, poriadneho off-roadu a asfaltu rôznej kvality preverilo vhodnosť jedného nastavenia pre viacero povrchov. Dokonca aj trialový test na mojej motorke som zvládol takmer bez straty bodu, motorka bola dobre ovládateľná aj v jazde rýchlosťou kroku a zradila ma len nevymenená zjazdená pneumatika (neskôr o nepostupe do celosvetového finále moja telesná schránka a kŕč v ruke pri jazde na BMW F800GS, ale to je iný príbeh).

Budúcu sezónu už pôjde motorka do Popradu kvôli pravidelnému servisu alebo ak chcete, repasu tlmičov. Momentálne síce necítim potrebu tento krok spraviť, no rovnako necítim ani to kedy treba v motore vymeniť olej. Tak pre istotu nezanedbám ani tento aspekt, veď motorka a rovnako aj jej podvozok sú pre mňa doživotnou investíciou.

Nuž čo dodať na záver aby som sa vyhol klišé o spomenutí všetkých dobrých vlastností a vykresleniu tlmičov Touratech ako dokonalého produktu? Dokonalé veru nie sú ale to čo o nich deklaruje výrobca je z veľkej časti pravda. Hlavne výdrž tohto produktu bude vravieť za všetko a zlepšené jazdné vlastnosti, aj v porovnaní s novými motorkami, sú presne tým, čo od nových tlmičov pre adventure cestovné enduro bude očakávať asi každý. Rozhodujúce bude aj chovanie predajcu, poskytnutá starostlivosť, rady ohľadom nastavenia a možnosť pravidelného servisu čo z týchto tlmičov nerobí iba produkt bežnej spotreby.

Text: Feri Zubal