Touratech Slovakia

Touratech komfortne sedadlo priedusne test 07. Touratech komfortne sedadlo priedusne test 01.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 02.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 03.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 06.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 04.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 05.1 Touratech komfortne sedadlo priedusne test 08.1

Užívateľský test: Priedušné komfortné sedadlo – skvelý následok vynútenej výmeny

Skúsenosti s použitím priedušného komfortného sedadla Touratech na motorke s vyše 110.000 nabehanými kilometrami. Už krátky road test ma presvedčil o správnej investícii, aj keď mastnej. Takže prečo práve priedušné komfortné sedadlo?

Na začiatku by bolo vhodné popísať príčinu kvôli ktorej som sa rozhodol vymeniť sedadlo na motorke. Skrátka a jednoducho, presedené sedadlo. Stará motorka, mnoho nabehaných kilometrov, niet sa čomu čudovať. Vysedené sedadlo som znášal pomerne dlho no poslednú sezónu bol na ňom problém prejsť bez prestávky 50 km a to už ma vážne štvalo.

Nové sedadlo bolo nutné a to veru nemala byť malá investícia. Áno BMW R1100GS je starý stroj, tak načo doň sypať ďalšie peniaze? No je to miláčik, ktorý by mi teoreticky mal slúžiť na večné časy, nelogické, hlúpe... možno, ale toto neriešme. Že lacnejšie by vyšiel čalúnik? Áno vyšiel ale nie taký, ktorého práce by ma oslovili. Teda nie len estetická zmena vonkajšku ale aj funkčne vypracované vnútro sedadla. Dobrá remeselná robota je skrátka cenená a tak vyšiel Touratech ako lepšia voľba, hlavne kvôli tomu, že som svoje staré sedadlo mohol mať stále na motorke a jazdiť.

Stará sedanka teda dostala košom a prišla nová, voňavá, priedušná a sakra, fakt komfortná, aj keď posledný aspekt sa mi zdal byť príliš výrazný aj kvôli tomu, že tá stará bola už doslova nepoužiteľná (jazdím však často aj na nových strojoch, úsudok som preto nemal úplne zastrený spomenutým rozdielom).

Komfortné priedušné sedadlo Touratech som si vybral napriek tomu, že rád jazdím off-road kde by sa mi hodilo viac zúžené jednodielne rally sedadlo, no na motorke sedím najmä pri jazdení turistiky a tam už mám iné priority. Aj keď je nové sedadlo oproti originálu málinko širšie aj v prednej časti, pri off-road jazde výrazne nezavadzia. Ak by na tom "hoväde" (rozumej BMW R1100GS) malo vadiť práve trošku širšie sedadlo, riešil by som hlavne inú motorku :-) Pri mojom štýle jazdenia však bolo odporúčané obyčajné komfortné sedadlo, nie priedušné. To nemá na povrchu porózny textilný materiál, preto by sa toľko nešpinilo a ľahšie umývalo. Ále z roka na rok je na našej planéte teplejšie, tak som skrátka chcel priedušné, napriek faktu, že ho budem musieť častejšie umývať a impregnovať.

Touratech komfortne sedadlo priedusne test 03

O inštalácii zmysel písať nemá, sedadlo proste padne do originálnych úchytov bez úprav, tak poďme hneď k pocitom z jazdenia. Popravde som chvíľu nespoznával vlastnú motorku. Hneď som si musel prenastaviť riadidlá, proste sa zmenil posed. Konečne som nebol ponorený a natlačený na nádrži. Logicky sa zmenila aj výška sedenia, nakoľko vysedené sedadlo bolo vlastne o pár centimetrov nižšie než bola jeho pôvodná výška. To šlo ruku v ruke so zmenou sklonu kolien, véľmi príjemná zmena! Už na motorke nesedím s tak pokrčenými kolenami, čo sa negatívne prejavovalo hlavne na dlhých štrekách „ na šupu“.

A ako je na tom samotný sval sedací? Veľmi dobre, aj keď na môj vkus by som zniesol asi o stupienok tvrdšie sedadlo, no to už sa snažím nasilu hľadať chyby resp. vysnívať si úplne dokonalý produkt. Páči sa mi iné tvarovanie sedadla oproti originálu. V prednej časti je samozrejme užšie (aj keď o málinko širšie než originál) a preto dobre padne medzi stehná. V stoji aj tak kolenami tlačím až na nádrž, preto hodnotiť držanie nohami nemá zmysel. Švi pri sedení nezavadzajú, nie je ich vôbec cítiť. Že nad ich umiestnení aj uvažovali, vidieť hlavne na bočných švoch, ktoré majú sklon zhodný so sklonom stehien pri sedení, aj keď bol kvôli tomu výrobca nútený použiť viac priedušnej textílie oproti jednoduchej koženke (rôzne čalúnicke zázraky dbajú zrejme viac na dizajn než funkčnosť).

Touratech komfortne sedadlo priedusne test 01

Zadná časť sedadla je zase širšia a má vzadu výstupok. Keďže je komfortné sedadlo dostatočne tvrdé, dajú sa na ňom dobre meniť polohy bez toho aby z nich jazdec pri brzdení či pridávaní zbytočne skĺzal kam nechce. Hneď prvý test sedadla ma skrátka potešil, konečne som z motorky nemal chuť zliezať, skrátka som chcel jazdiť a jazdiť a jazdiť... Pekne pohodlne som si vysadol do zadnej časti sedadla, kde je to fakt o komforte a šiel. Pri rýchlom striedaní náklonov je však nutné trošku zmeniť uvoľnenú vzpriamenú turistickú pohodu a využiť prednú užšiu časť sedadla, kde sa predsa len dá lepšie hýbať.

K priedušnosti napíšem nasledovné. Je to na sedadle cítiť, avšak ak niekto čaká, že sa mu naobliekanému v motorkárskom oblečení a pri teplote okolo 30 stupňov Celzia nespotí vôbec zadoček, tak ostane sklamaný. Fyziológia telesných schránok proste nepustí, keď je teplo človek sa proste potí, ale s priedušným sedadlom ostáva aspoň trochu vetraný (nie nevetrá to ako otvorený priezor na prilbe) aj v sedacej oblasti, čo pri sedadlách pokrytých koženkou možné nie je. Pamätám si na staré sedadlo a v horúčavách večne, a takmer okamžite zaparené vajca. Samozrejme, nutné kombinovať s vhodným oblečením s funkčnou membránou, lebo ináč sa priedušná časť komfortného sedadla k práci ani nedostane. Tých pár desiatok eur za priedušnú verziu sa oplatilo prihodiť.

S výberom priedušnej verzie som váhal aj kvôli jednoduchému pohľadu na komfortné sedadlo. Povrchová tkanina vyzerá akoby ňou voda mala jednoducho prejsť. Čo logicky znamená, že sedadlo by malo nasať veľa vody a neskôr by mohlo plesnivieť, nehovoriac o tom, že sedieť na špongii nasiaknutej tekutinou nebude práve výhra. Reklamné "oné" o povrchovej vrstve odpudzujúcej vodu sú ale pravdivé, voda na povrchu sedadla vytvorí veľké kvapky, ktoré ďalej stekajú po povrchu. Jasné čo to sa do sedadla vtlačí, tu pre zmenu nepustí fyzika, no nie je to žiadna špongia ako by sa mohlo zdať. Zachovať tieto vlastnosti si však raz za čas vyžiada impregnáciu, ale to si vyžaduje aj dobré oblečenie a obuv.

Touratech komfortne sedadlo priedusne test 02

Ako na tom bude priedušné komfortné sedadlo Touratech po najazdení tisícok kilometrov zatiaľ neviem. Pri pohľade naň, na jeho celkové spracovanie a aktuálnu funkčnosť však tuším, že to bude dlhodobá investícia. Predajnú cenu motorky som týmto počinom určite nezvýšil, no úžitková hodnota stúpla prudko nahor a práve na novo získaný, ba dokonca výrazne zvýšený, komfort je pre turistickú motorku (aj keď jazdenku) dôležitým faktorom. Na vysedenom sedadle to skrátka nebolo ono.

Text & foto: Feri Zubal