Touratech Slovakia

03 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 02 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 09 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 07 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 01 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 05 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 12 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 11 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 06 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 13 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 08 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 10 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 04 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

Touratech test: Ducati Multistrada 1200 Enduro – cestovateľ plný emócií

Dámy a páni, tak toto je prvá Ducati strada hodná prívlastku MULTI. Je pekná, je divoká, zároveň však pohodlná a čo je najlepšie, asfalt jej ku šťastiu rozhodne nechýba. I keď so slovkom enduro by som bol predsa len trošku opatrnejší.

S talianskymi motorkami (a nie len nimi) je to obvykle tak. Buď sa vám páčia natoľko, že im odpustíte každú chybu, prípadne každú chybu nazvete odborným slovkom temperament, alebo nad nimi ohrniete nosom. No kto má v sebe len kúsok zmyslu pre užívanie si bezstarostného života a miluje motorky, ten rozhodne bude chcieť chytiť túto beštiu pod krkom. A veru mal by! Len bacha, je hrozne drahá,  ale na to človek spoza riadidiel rýchlo zabudne. Začne si užívať čo ponúka a od radosti kričať do prilby. O tomto by mali byť motorky a o tomto je Ducati Multistrada 1200 Enduro. Nefalšovaná radosť z jazdy na akomkoľvek povrchu.

Je však Ducati Multistrada 1200 Enduro iná, než jej sestra bez prívlastku enduro? Tomu sakra verte, že je! Čo je vidieť na pohľad sú vypletané kolesá, vyššie zdvihy tlmičov, jednostrannú kyvku nahrádza klasická, pribudla obrovská nádrž, hliníkový kryt motora a ďalšie „drobnosti“. Ono je to ale úplne iná motorka. Hoci technika pod kapotami je zhodná alebo len mierne modifikovaná oproti bežnej Multistrade 1200S. Menovať tu všetky technické detaily zmysel nemá, táto strojovňa je o emóciách.

Takže hopsa do sedla motocykla s plnou doplnkovou výbavou Ducati Performance by Touratech. Vyšší štít, hliníkové kufre a hlavne ochranné rámy sú veci, ktoré rozhodne potešia. Najmä tie padacie rámy by som neváhal hneď dokúpiť. Koniec koncov, ušetrili totiž dosť ducatikov.cl02 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

Za rajdami sa cítim hneď ako doma, motorka je sama o sebe o čosi vyššia, čo môže nižším postavám narobiť nejaké tie nepríjemností. Za tie prachy by sedadlo mohlo byť aj výškovo nastaviteľné, čo by mnohých potešilo. Riadidlá sú široké, za nádržou sa kolená pekne schovajú, už len spustiť tento zázrak vedy a techniky, a môžeme vyraziť. Kľúč stačí mať vo vrecku a intuitívne ťuknutie do tlačidla zapne motorku. Lahôdkou sú aj samotné podsvietené ovládače, všetko bez prečítania návodu na použitie za pár minút dostane do krvi a cez menu sa preklikáte kam je potrebné. Menu je veľmi bohaté, nastaviť sa tu dá totiž hádam všetko. Najpodstatnejšie tlačidlo štartéra však nestlačíte len tak, je to ako v stíhačke. Najprv odklopiť až tak vypustiť rakety. Teda pardón, prebudiť nádherne znejúci dvojvalec.

Ako to v tom taliansku robia, že im EÚ povolí takýto hlukový limit? Ešteže tak, je to nádhera, chraplák dráždi k okamžitému odchodu z parkoviska. Kopem za jedna a ejha máme tu prvý bod do kolónky temperament. Tak surovú prevodovku nemajú hádam ani staré BMW GS. Toto Ducati veru nevyšlo. Aj samotná hydraulická spojka je dosť tvrdá, zle sa dávkuje a to, že je na nej logo Brembo je skôr neuveriteľné. Neutrál sa hľadá ťažko, za to falošné neutrály tam nebolo problém nahodiť kedykoľvek.

Prevodovku Multistrade neodpúšťam, ale v pohode ju ignorujem. Treba do nej poriadne kopať, nie ju iba láskať, lebo všetko ostatné je bombastické. Cez dedinky a v meste je motorka lahodná. Výkon sa dobre dávkuje aj v najsilnejšom móde, silný motor jazdca nenecháva v štichu ani keď zabudne zaradený vyšší kvalt. Na druhej strane nevypaľuje nezmyselne vpred keď to jazdec nechce. A toto som u Ducati predtým akosi nepoznal, motor vľúdny a kultivovaný. Trošku trasie, no je to  príjemné. V späťákoch je fantastický výhľad, vzpriamená pozícia na vysokej mašine zaisťuje prehľad ponad všetko navôkol.cl11 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro 

Ibaže každá obec raz skončí a tam začína motorková nirvána. S Ducati Multistrada 1200 Enduro doslova všade. Podradiť, zarvať za plyn a nebyť uší, úsmev mám až na zátylku. Pogumované sedlo jazdca drží spoľahlivo na mieste, lenže 160 kobýl navzdory elektronike dvíha predné koleso od asfaltu v jednom kuse. Prístrojová doska sa najprv rozsvieti na oranžovo, potom rozbliká na červeno. Všetci svätí a anjeli strážni sú už dávno za kopcami, lebo musia lietať ďaleko pred Multou, z ktorej sa hrnú von azda všetky diabolské sily. Je to choré, je to na papiere, je to životu nebezpečné ale je to prudko návykové.

Najhoršie je, že sa pri tom jazdec cíti bezpečne, pohodlne, koniec koncov, normálne. Môže za to parádne fungujúca elektronika upravujúca chod častí motocykla. Konkrétne mám na mysli podvozok a brzdy. Tá istota akú dostanete od Ducati Multistrada 1200 Enduro je neskutočná. Aj prudké brzdenie v zákrute neznamená vzpriamenie motorky a let kamsi do kukurice. Lenže ak by za tou zákrutou bol traktor, brembáče, akokoľvek fantastické, nepomôžu.

Takže bacha, lebo jazda na tejto Talianke je ako let vo veľmi nízkej výške. Zákrut sa nebojí, no Multistrada 1200S je v tomto predsa len trošku lepšia. Stačí horší asfalt a verzia Enduro neprotestuje, je naďalej presná, čo je však podstatnejšie, ostáva pohodlná. Superbike-ové gény sú tu jednoznačné. Navzdory veľkej plnej nádrži sa ovláda cukríkovo. Len tá prevodovka to tu trošku (dosť) kazí. Fantastický motor to sčasti zachraňuje. Síl má na rozdávanie a rozsah využiteľných otáčok je tiež široký. Nevadí ani prepad výkonu kdesi v okolí 5.500 ot./min.cl12 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

O to viac prekvapí Ducati Multistrada 1200 Enduro ako spoločník na dlhých cestách. Pohodlnému posedu sekunduje parádna ochrana pred vetrom. Jazda v daždi je tiež v rámci možností pohodlná. Na čižmy voda našpliecha hneď, no od kolien nahor sa mokro koná až pri zastavení. Po celodennom jazdení človek z motorky nezosadá unavený. Diaľnice taktiež žiaden problém. Multistrada je stabilná, nevadia jej ani veľké rýchlosti prekonávané po dlhú dobu. Tu je nutné vyzdvihnúť doplnkový veterný štít. Rýchlosti cez 200 (testované na nemeckých diaľniciach) a prilba Aventuro so šiltom sa nijako negatívne neprejavili. Hlavou netrhalo ani nič nehučalo. Výška štítu na Multistrade 1200 Enduro sa na viac veľmi ľahko menila jednou rukou aj za jazdy.

Pri ležérnom cestovaní potešila aj spotreba. Palubný počítač ukazoval čísla pod 5 litrov na stovku. Spolu s 30 litrovou nádržou tu máme rozhodne slušný údaj o dojazde. Plus je možné priamo cez motorku pomocou bluetooth spárovať rôzne zariadenia, čo cestovateľov tiež poteší. Bez chybičiek krásy to však nepôjde ani v tejto oblasti Multistradovania. Motor krásne vyhrieva sedadlo jazdca, čo v letných dňoch privedie niektorých pánov k šialenstvu.

Zamierme radšej mimo ciest. Veď preto vlastne vyrobili verziu Enduro. Alebo to má byť opäť iba ďalší crossover, SUV či iná leštenka napínajúca svaly? A keď príde na vec, zľakne sa aj mokrej trávy? Ohohooo, takto sa rúhať a pochybovať o tejto strojovni! Navoliť režim enduro, v motorke čosi chvíľu elektricky bzučí a ide sa na vec. V stupačkách tá motorka sadá presne do rúk, nôh a kolien. Guma zo stúpačiek je dávno zhodená, veď kto by to už len rád s gumou, že? Zvlášť pri takejto sexi drzani z ktorej kilowatty sršia na okolo. Kolenami sa nechá pekne stlačiť. Je ako dobre stavaná ženská. Veľká nádrž, no boky vypracované, aby sa dobre schmatla a nechala sa ovládať.cl07 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

Po chvíľke mimo asfaltu stojím a ťukám do tlačidiel. Kontrolu trakcie vypínam úplne. ABS ostáva v režime off road, nakoľko jeho zasahovanie do predného kolesa vôbec nevadí a zadkom si šmýkam podľa chuti. Čerešničkou na torte je nastavenie podvozku. Elektronicky podvozok je tu možné doladiť akoby snáď šlo o čisto mechanickú vec. Dobre trošku preháňam, ale nejde iba o suché zvolenie režimu a záťaže, separátne sa dá nastaviť predok aj zadok. Úprimne? 90% jazdcov to aj tak nepotrebuje, no je dobré mať túto možnosť.

Takže 160 koní a pod kolesami žiaden asfalt? Nuž ono tých kobýl zrazu až toľko dostupných nie je. Pre istotu nevolím plný výkonový režim, nie je treba, veď stačí aj stovečka koní. Dávkovanie plynu je citeľne mäkšie a aj napriek tomu je Ducati Multistrada 1200 Enduro dravec. Chvíľami ju aj chcem považovať naozaj za enduro, pretože tie pocity sú zrovnateľné s KTM 990 Adventure. Dokonca sa nebojím povedať, Ducati sa oveľa ľahšie ovláda. Aj v malých rýchlostiach to ide, len tu prichádza opäť na rad nepodarená spojka a prevodovka.

Vypáliť s Multou Enduro do lesa, jasná vec. Páliť s ňou po prehľadných šotolinách, ešte lepšie. Zobrať ju do nejakej pieskovne a užiť si intenzívnu jazdu, drifty... ďalšie áno. A čo tak motokrosová trať? Veru aj tam by si s ňou človek užil. Jasné, nikdy by nemala na skutočné ľahké endurá, ale bolo by to o jazdení nie o trápení. Táto motorka nie je iba pózer, táto motorka to dá a preto ju budete milovať. Je to konečne MULTIstrada -  ale nie Enduro.cl04 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

Enduro by totiž malo aj niečo vydržať. Na tejto motorke je kopec vecí, ktoré pri obyčajnom páde rozsekáte a znemožníte si ďalšiu jazdu. Samotná krása, zmysel pre detail a pretechnizovanosť, veci vďaka ktorým je Ducati Multistrada taká super, ju blokujú v ďalšom posune jazdy mimo asfalt. Je to cítiť, že tá motorka zvládne mimo ciest mnoho, ale jazdec si nemôže dovoliť chybovať. A predsa len, rozbiť necelých 20.000 euro ducatikov, pretože motorka na to má, ale ja som to nedal, je trošku silná kávička. A áno dá sa s ňou aj skákať, pričom nemáte pocit, že by ste motorke škodili. Reklamné videá nevyzerajú, že by mali výrazne klamať. Len keby som mal doma aspoň 5 takýchto Multistrád.

Kľúčiky odovzdávam veľmi smutne. Lenže túto motorku ešte v garáži nechcem. Najprv nech dajú dokopy prevodovku a spojku. No plagát s ňou si hrdo vyvesím a budem snívať. Lebo jedného dňa dostane BMW R1200GS Adventure košom a nástupcom bude Ducati Multistrada 1200 Enduro. Je krásna, je charizmatická, dokáže toho veľa a je konečne hodná mena Multistrada! Hlavne odpúta myseľ jazdca od povinností všedných dní a spustí nekonečný smiech v útrobách prilby. To veru mnoho motocyklov nedokáže, zvlášť nie v kategórii cestovných endúr.cl13 Touratech test Ducati Multistrada 1200 Enduro

Text: František Zubal Foto: Katja Wickert

Enduro prilba Aventuro

aventuro

Karbónová enduro prilba Touravech Aventuro

Oblečenie Companero

companero

Evolúcia v motocyklovom oblečení – nekompromisne najlepšie adventure oblečenie na svete.

Vodotesná batožina

Nepremokava vodotesna taska vak na motorku Touratech Waterproof

Nepremokavé a extrémne odolné vaky Touratech Waterproof