Touratech Slovakia

01 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 10 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 50 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 53 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 38 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 44 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 04 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 05 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 06 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 15 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 07 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 13 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 14 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 09 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 12 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 16 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 17 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 18 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 20 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 19 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 08 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 03 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 02 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 11 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 51 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 28 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 49 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 34 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 46 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 47 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 22 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 48 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 52 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure 32 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure

Touratech test KTM 1290 Super Adventure – mastodont s novým rozmerom

Nechcem byť prorok, ale množstvo „vychytávok“ z tejto mašiny zrejme čoskoro uvidíme aj na veľkých adventure motocykloch ostatných výrobcov. Je teda Super Adventure od KTM naozaj až tak super?

Nemá cenu menovať, čo všetko v balíku 1290 Super Adventure nájdete. Technika bezpochyby špičková, elektronika premakaná a kopec detailov zbytočne zložitých. Asistent rozjazdu do kopca, vyhrievané sedadlá, svetlomety zaisťujúce prisvecovanie do zákrut, mimochodom tie sú pekne zapracované do kapotáže, a to ostatné je pomaly aj samozrejmosťou. Jazdné režimy, elektronický podvozok, bla bla bla. Keď chcem jazdiť, tak na motorke a motorka to je motor, kolesá a trošku toho okolo.

Adventure motorka sa vyvinula tak, že by mala byť mohutná, mala by mať dlhý dojazd a mohla by byť aj čo najpohodlnejšia. Lenže každý výrobca tam chce pridať čosi svoje. Napríklad KTM sem šupla bláznivý motor, ktorého korene jasne cítiť v superšporte RC8. Podobne sú ladené aj všetky režimy podvozku, rám je tuhý ako kovadlina... skrátka časy kedy Adventure od KTM znamenalo jasný odkaz na Dakar sú ta tam. Aj modely KTM Adventure bez prívlastku Super to majú podobne, avšak R-ka sú predsa o čomsi inom. Takže prečo Super Adventure?

V KTM nám chceli ukázať, že aj oni vedia luxus. Nemajú totiž čisto cestovné mašinky, pohodlné diaľničné koráby, takže to narvali na Adventure model. A nebola by to KTM aby to poriadne neokorenila. Ready to Race, toť ich slogan a tak tu máme super rýchly gauč, s pozdvihnutou svetlou výškou, takže by to aj terén mohlo zvládať.

Dizajn je každopádne kontroverzný. Pomerne rovné plochy, ostré hrany, len Super Adventure je tak trošku tučko. Znásobujú to ešte prídavné padacie rámy, kryt motora je tiež z tých väčších a áno, toto milovník adventure štýlu môže považovať za podarené. Aj ja dávam palec nahor.mal02 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure

Hop šup do sedla a ejha, predsa len má táto kozénka trošku dlhšie nôžky. Pár mm viac by nevadilo ale už by som aj pri mojich 180 cm nemal 100%-nú istotu nôh na zemi. Sedí sa tu proste dosť vysoko, čo je celkom príjemné, na druhej strane chýba pocit z cestovateľskej mašiny, je to skôr ako na naháči. Aj rajdy sú užšie. Pri motorkách tohto kalibru to nezvykne byť pravidlom.

Otočiť kľúčom a sakráááá. KTM a ich detailná prístrojovka s vlastným tlačitkovým joystickom. Všade sa treba preklikávať cez menu, to je vec na dlhšie zvykanie, nevravím, že to po čase nejde aj automaticky. No prečo takto? Keď vieme, že sa to dá vymyslieť aj oveľa lepšie, prirodzenejšie, podvedomejšie... Takže štart s úsmevom na tvári. Lebo keď sa tie hrnce uložené do Véčka rozkmitajú už v povetrí vtáčiky šepkajú, že tu ktosi poletí rýchlo vpred. To chrchlanie je pre tento motor typické, takto štrkoce 1290 Super Duke R, motorka ktorá je svojim spôsobom šialená.mal46 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure

Kilowatty sršia na všetky strany, hydraulická spojka je tak na jeden prstík, väčšiu silu nechce a tresk tam jednotku. Motorkou pohne mierne vpred, áno ako pretekárskou na okruhu. Slušne sa pohýnam a mám tak trošku problém s ovládateľnosťou v nízkych rýchlostiach. Ťažisko je vysoko, pomedzi autá sa nepreplieta veľmi ľahko. Kompenzuje to vysoký posed a perfektný rozhľad na okolo. V zrkadlách je obraz trošku roztrasený a keď chcem slušne ísť musím často radiť. Pri motore tejto veľkosti!? Nuž chod je na hony vzdialený od prívlastku zamatový. Podtočený trasie, vytočený zase ide veľmi rýchlo. Ale dá sa rozbehnúť aj z trojky.

Celé to dáva zmysel na voľných zakrútených cestičkách. Od predného kolesa dostávam do rúk toľko informácii, že ak by niekto čosi napísal kriedou na asfalt, rozlúštil by som to. Nádhera! Čím lepší asfalt, tým mám väčšiu chuť roztáčať mega Véčko. Horné spektrum otáčok tejto strojovni sedí, len pri prudkých zmenách smeru to nie je ono. Zato tiahle zatáčky, to je ako sedieť na žehličke. Aj horší či zlý asfalt sú fajn, ale tu je lepšie preladiť nastavenie podvozka do komfortnej zóny. Stále je však viac športový. Pohodlná húpačka pre pánov v rokoch, ktorí chcú len relax toto proste nie je. Gény a filozofiu značky Super Adventure proste nepopiera. Presne to je mega, lebo ináč by tu bola plejáda rovnakých motoriek.

Turistika sa ale spája aj s istou dávkou komfortu. Motor komfortný nie je vôbec, podvozok s prižmúrením oka áno. No je KTM 1290 Super Adventure ako celok komfortná? Nuž je aj nie je. Pozriete na ňu, je to jasný gauč, ako všetky stroje tejto kategórie, dáte si na nej rýchle kilometre a ejha. Gauč je posledné s čím by ste ju spájali. Ibaže celé to inžinieri v KTM krásne doplnili fičúrkami, ktoré čoskoro implementuje do svojich modelov podobného rangu aj konkurencia.mal17 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure

Že sa KTM na prvý pokus trošku zle ovláda? Lenže s plne naloženou je rozbeh do kopca hračka, je tu na to elektro asistent. Vyhrievané sedadlá, čudujem sa, že to tu nie je už dávno. Múdre ABS, trakčná a to ostatné je známe aj z iných motoriek. Po tme prisvecovať do zákrut podľa uhlu náklonu, vskutku výborné. O iných drobnostiach sa ani nebudem rozpisovať, lebo by to chcelo veľký článok len na opis rôznych funkcií. Preto nechápem ako sem mohli dať také nemotorné ovládanie nastavenia výšky veterného štítu. Kladivom po ruke danému majstrovi. Sú nutné obe ruky! A aj tak to nejde hladko.

KTM 1290 Super Adventure si budú veľmi pochvaľovať turisti jazdiaci vo dvojici a v plnej poľnej. Tá motorka je kombinácia ťažného koňa a svižnej užovky. Kde však túto kombináciu najlepšie využiť. Ako som písal vyslovený vymetač krásnych horských priesmykov to nie. Veľkosť tuná nepustí. Len tak sa kochať krajinou to pre zmenu nesedí dynamike motora. Zhltnúť veľkú porciu diaľničných kilometrov, no problem, ešte k tomu aj veľmi rýchlo.

Ideálny deň v sedle teda vyzerá asi nejako takto. Júj ako sa teším keď ťuknem do štartéra a prebudím beštiu skrytú pod mega nádržou. Z mesta šupom preč aby som zmiernil mizériu svojho bytia na zemi zatiahnutím plynovej rukoväte na doraz. Ísť rýchlo tejto motke sedí, nie však bláznivo. Aj zákruty vyčaria úsmev na tvári len to chce trošku tej správnej práce s motorkou, lebo toto je skutočný mastodont.mal49 Test Touratech KTM 1290 Super Adventure

Na obľúbených poľných cestách to ide a chce to ísť oveľa rýchlejšie. Lenže rajdy sú nízko a sú úzke. Nemám veľkú istotu ani pri držaní motorky kolenami. Podvozok je tiež dosť tuhý, ale kto to vie a nebojí sa, odlepí obe kolesá od zeme. Limitom tu bude skôr jazdec ako stroj.

Na konci dňa potešila spotreba, iba 6,2 litra na stovku, pri tejto explózii Newtonov? Som zmetený. Nie zo spotreby, z celej motorky. KTM túto moju dilemu dokonca vyriešila strojom 1290 Super Duke GT. Keď sa pozriete na GT vyvolá vo vás istý dojem. Ten dojem vo mne vyvolala Super Adventure po jazde. Akurát sa na nej lepšie usalašia dvaja, jazdca trošku viac uvoľní na dlhých presunoch a zvládne čo to aj mimo istôt asfaltu.

Text: František Zubal
Foto: Katja Wickert

Súvisiace produkty

Hliníkové kufre

12 Touratech Zega Pro2

Hliníkové kufre pre spoľahlivý transport batožiny. Pevné, uzamykateľné kufre v dizajne adventure.

Tankvak

Batoh na nadrz tankvak taska vak touratech 01

Tankvak pre uloženie menších častí batožiny, ktoré chcete mať rýchlo po ruke.