Touratech Slovakia

Legenda opäť na cestách – Honda AfricaTwin CRF1000L

Honda svojich fanúšikov poriadne ponaťahovala. Trvalo jej najdlhšie z japonských konkurentov, kým znovuzrodila nasledovníka stroja, aký nebol dlho súčasťou produkcie. Konečne!!! Honda prináša čosi vzrušujúce. Oživená legenda pre trpezlivých fanúšikov – úplne nová AfricaTwin.

Je naozaj málo motocyklov, ktoré si zaslúžia status skutočnej legendy. Sú to stroje, pri ktorých stačí iba počuť ich názov a naskočí vám husia koža.Pripomenú vám v mysli veľké činy, víťazstvá či zážitky. Skrátka stroje, ktoré by ste chceli mať v garáži len tak, pretože sú legendy.

Samozrejme, spísať zoznam motocyklov so statusom legenda je nemožné. To záleží hlavne od osobného pohľadu na vec a dalo by sa o tom polemizovať celé roky. Avšak sú mená, ktoré sú a budú navždy nesmrteľné. V očiach adventure cestovateľov na motocykloch to sú jednoznačne pojmy ako GS od BMW, SuperTénéré od Yamahy, ale synonymom pre túto kategóriu je jednoznačne AfricaTwin od Hondy. Niet divu, že všetky tieto názvy sú späté s púšťou, ešte presnejšie s najťažšou rely sveta Rally Dakar. Legenda plodí legendy.

Odkiaľ sa vzala AfricaTwin?

Celé to začalo v roku 1988, vtedy prišla na svetlo sveta sériová AfricaTwin XRV650. Tá vzišla z úspechov Hondy na rally súťažiach. Konkrétne hrala mimikry úspešného špeciálu NX750. Rovnaké farby, rovnaká vizáž, len to pod kapotou bolo jednoduchšie a pre reálny život prívetivejšie. Výsledkom bola enormne spoľahlivá motorka a práve vďaka tomu, ju dodnes mnohí považujú za etalón adventure motocykla.

Rok 1988 teda priniesol svieži vietor, vlastne skôr poriadnu púštnu búrku, medzi konkurenciu dual-sport motocyklov. Dovtedy boli v kategórii strojov, s ktorými ste si vedeli hravo zajazdiť v teréne a zároveň ich využiť aj na asfaltovej ceste, iba stroje ako Yamaha XT500, ktorá mala zúfalo slabý motor a BMW R/GS, ktoré sa zase zdalo byť príliš zastaralé.

AfricaTwin pritom nebola iba technickým zázrakom vtedajšej doby. Zaviedla aj nové estetické pravidlá, určila trendy, ktoré sú vo svete adventure motocyklov dodnes viditeľné. Dvojica okrúhlych svetlometov sa dodnes transformuje do formy prídavných svetiel a obrovský hliníkový kryt motora je skrátka vecou, bez ktorej si ani dnes motocykel tejto kategórie nevieme predstaviť.cl1 Honda XRV650 Africa Twin

Motor je pritom kapitolou samou o sebe. Dali by sa o ňom písať hotové eseje. Vidlicový dvojvalec o objeme 650 ccm bol nielen výkonný (57 koní je dodnes postačujúcich), ale aj veľmi kultúrny. Nezameniteľný bublavý zvuk „véčka“ pritom vyvolával tie správne emócie už pri chode na voľnobehu. Technicky bola AfricaTwin na výslní. Kotúčové brzdy vpredu aj vzadu boli dovtedy vecou v tejto kategórii nevídanou, ani vyslovene cestné stroje to nemali na 100% takto. Tlmiče s nastaviteľným predpätím, dostatok miesta pre dve osoby s batožinou a 25 litrová nádrž znamenali, že po AfrikeTwin siahlo množstvo cestovateľov.

Okolo tejto motorky sa rýchlo vyformovala subkultúra diaľkových cestovateľov. Expedície do rôznych kútov sveta živili legendu o spoľahlivosti a reputácia dokonalej mašiny pre dobrodruhov rástla. A vyrástla aj samotná motorka. Objem motora sa zväčšil na 742 ccm, pribudlo zopár koníkov (výkon modelu XRV 750 bol 62 koní) a menších vylepšení. AfricaTwin totiž musela stíhať konkurencii, hlavne z radov Yamahy, konkrétne modelu XTZ750 SuperTénéré.cl2 Honda XRV750 AfricaTwin

Zrazu všetko vybledlo

V čase, keď konkurencia buď to zmizla z trhu (Suzuki DR Big, Yamaha SuperTénéré) alebo sa kompletne zmenila technicky a koncepčne (BMW R1100GS), AfricaTwin ostala ešte chvíľu sama sebou. Avšak zákazníci už chceli čosi iné, kto chcel AfricuTwin, ten ju už mal a slúžila mu bez výhrad.

Takže v roku 1999 prišiel z radov Hondy nástupca menom Varadero. Príliš ťažký stroj bol ale sklamaním skalných fanúšikov AfrikyTwin. Tá sa však predávala naďalej až do roku 2003 a potom ostalo ticho, neprišiel žiaden nástupca hodný tohto mena.

Iní výrobcovia sa snažili priniesť to čo zaviedla AfricaTwin. BMW to dodnes ťahá s modelom F800GS, KTM zašla o čosi viac k športu a to s mašinou 950 Adventure (tá nemá skutočne ďaleko od dakarských špeciálov). Dokonca aj Yamaha znovu zrodila meno SuperTénéré, avšak s koncepčne úplne iným strojom, čo bolo pre mnohých sklamaním.cl3 Honda

Legenda je späť

Honda ostávala dlho ticho, no v roku 2014 predstavila koncept „True Adventure“ a už vtedy nadšenci a fanúšikovia AfrikyTwin kričali, legenda sa vracia. Honda ich však veľmi dlho naťahovala. Rok a pol čakania, kým si skalní vydýchli. Nová AfricaTwin je skutočným nástupcom legendy!

Koncepcia dual-sport motocykla ostáva zachovaná. Nenáročný jednoduchý stroj, schopný jazdy v teréne a dokáže pohodlne jazdiť aj na bežných asfaltových komunikáciách. Honda AfricaTwin CRF1000L, tak znie celý názov dlho očakávaného motocykla, na ktorý čakal hádam každý adventure pozitívny motocyklista a cestovateľ. Nie len ten kto, ju naozaj chce vlastniť, tešia sa z nej aj tí, ktorí skrátka majú úctu k tradíciám. Proste legenda.05 Honda CRF1000L AfricaTwin legenda je spae

Čo sa dizajnu týka, aj novinka nesie jasnú podobu na terajší dakarský špeciál Hondy. Osvedčené triky sa oplatí zopakovať. Bohužiaľ dnes už je Dakar o čomsi inom, takže tu celá podobnosť s Dakarom končí. Ale nová AfrikaTwin sa v mnohom podobá aj na tú starú. Laik to určite nespozná, no ten duch je tam. Stačí sa uprene pozrieť do svetiel. Áno tie nové sú s full LED technológiou, pohľad do „duše“ je ten istý, ako pohľad do kohosi očí.

CRF1000L je čímsi viac, než len prerábkou starého. Modernu je tu cítiť, hlavne v technike. Nový motor, radový dvojvalec je úplne zamatový. Výkon stúpol spolu s objemom. 998 kubíkov produkuje 95 koní. Je len škoda, že chýba ta charizma vidlicového dvojvalca i keď inžinieri sa to snažili dohnať usporiadaním čapov na kľukovom hriadeli s uhlom 270 stupňov. Radový dvojvalec tak nemá úplne typický charakter pre toto usporiadanie. Nová doba a elektronické vstrekovanie so sebou prináša aj rapídne zníženie spotreby. Takže 18.8 litrová nádrž by mala vystačiť na prejdenie vyše 400 km.cl6 Honda XRV650 a CRF1000L AfricaTwin legenda je spae

Opäť je to stroj vhodný aj pre cestovanie vo dvojici. Každého milovníka techniky potešia nastaviteľné tlmiče a o bezpečnosť sa stará šikovná elektronika. Nechýba ABS, ani kontrola trakcie. Oba tieto systémy sa pritom dajú vypnúť, takže každý milovník rýdzej jazdy bez asistencie elektroniky si príde na svoje. Toho potešia aj veľké rozmery kolies, na ktoré sa dajú obuť aj ozajstné terénne pneumatiky.

Honde sa to skrátka podarilo. Oživila legendu a sny mnohých, ktorý na túto motorku či už čakali alebo ju majú dodnes v garáži. 

No a aby toho nebolo dosť. Koncept Honda AfricaTwin Adventure Sports nás opäť drží v napätí. Čo ďalšie spraví Honda so svojou legendou?Honda Africa Twin Adventure Sports koncept