Touratech Slovakia

21 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 12 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 10 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 18 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 22 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 06 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 09 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 08 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 02 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 03 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 01 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 04 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 14 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 13 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 07 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 11 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 05 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 16 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 20 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 17 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 19 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech 15 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech

Honda AfricaTwin XRV proti CRF – súboj dvoch generácii

Už to všetci poznáte, oživená legenda je späť! Ale má skutočne čaro tej starej, rokmi a kilometrami overenej Afriky Twin alebo zdedila iba meno?

Možno to vyznie ako rúhanie, či miešanie jabĺk s hruškami. Pravda je však taká, že toto je skúška starého a nového sadu, kde sa pestovali a pestujú len tie najlepšie odrody kvalitného hrozna. Ale každému zachutí čosi iné a od novinky sa predsa len čaká o čosi viac. Práve to musela byť náročná úloha pre inžinierov z Hondy. Spraviť novú Twinku tak, aby bola moderná, no aby ostala tou starou dobrou Afrikou.

Dvojica svetiel zoči-voči

Áno, najprv sa pozrieme na dizajn. Halogenky proti LED svetlometom, krásne veľké okrúhle oči, proti agresívnemu pohľadu detailne tvarovaných žiaričov. Ale viete čo, aj v tej novej vidieť čosi čo pripomína klasiku. Palec hore Honda, toto vám vyšlo!

Lenže dizajn nie je len o pohľade na čelnú masku. A za ňou sa už defakto všetko rozchádza. Kým Afrika XRV je taká tučnejšia, mohutnejšia, chýbajú jej ostré hrany, Afrika CRF je presný opak. Pôsobí ďaleko agilnejšie, ostré hrany jej dávajú punc akejsi dravosti. Na novinke sa plastami šetrilo o čosi viac. To však neznamená, že charakteristické prvky zmizli. Obe majú vzadu pod sedlom plast, a keď sa bavíme o sedle, jednodielne nahrádza praktickejšie dvojdielne.

Celé to je následkom súťaže z ktorej chtiac-nechtiac obe strojovne vychádzajú. Aj keď okrem dizajnu s Dakarom a rely špeciálmi Hondy nemajú Twinky takmer nič spoločné. Je to rozhodne marketingový ťah výrobcu, ktorý funguje a páči sa zrejme nám všetkým.

Čo je však trošku divné, je pocit keď človek privrie oči a na obe sa pozrie tak trochu iným spôsobom. Zabudnime na rok výroby a moderné trendy. Ťažko to správne opísať aby človek CRF-ku neurazil, no popri XRV pôsobí lacno. Obe majú nádrž z kovu, čiže krásna ozvena po poklepaní je zaručená. No chýba tu mohutný kryt motora, chýbajú tu výrazne kričiace poctivé materiály. Je to akoby pri sebe stáli krásna žena z domácnosti, ktorá navarí, operie... pritom si občas zacvičí a adekvátne sa o seba stará, a vedľa nej je vysoká sexi modelka. Ktorú by ste po zadku čapli radšej?

Pod kapotami nájdeme rozdielne svety

Práve tu je generačný rozdiel najvýraznejší. Technika musela ísť vpred. Nové normy, nové požiadavky jazdcov a hlavne nutnosť držať krok s konkurenciou znamenajú náhradu karburátorov vstrekovaním. Narástol aj objem motora ale čo je škoda, chýba Véčko a jeho bublavý zvuk s typickým prejavom po zatiahnutí za plyn. Snaha dosiahnuť to posunom uloženia čapov na kľuke z radového dvojvalca véčko nikdy nespraví. I keď zvuk majú obe parádny, novinka pritom o čosi viac akusticky výraznejší. Iba blázon by na oboch menil koncovky za „ladené“.02 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech

K prevodovke len toľko, presná bola aj stará a presná je aj nová. Akurát XRV s automatom DCT nezoženiete, CRF áno. Ale skutočný fajnšmekri budú aj tak radšej radiť poctivo nohou.

Modernu dnes robí elektronika. Práve tá elektronika, na ktorú sa mnohí sťažujú, že uberá zážitok z jazdy. Ale s Afrikou je to o čosi ináč. Jasné stará nemala nič, iba zapaľovanie a tripmaster. Nová je oproti tomu hotové nintendo, avšak v porovnaní s dnešnou konkurenciou to s tou elektronikou až také výrazné nie je. ABS je už povinné a kontrola trakcie sa dá podobne ako ABS ľahko vypnúť. Len ten pocit po zatiahnutí plynu je pri vstrekovaní iný než tomu bolo u karburátorov. Ináč si viete aj CRF-ku užiť presne podľa vašich schopností, bez zásahu vyššej moci.

Poďme sa posadiť a postaviť do stúpačiek

Ale budíky mohli byť na novinke trošku viac retro. Áno displej je moderný, dobre čitateľný ale ciferníky sú ciferníky. Toto sa Honde nepodarilo, myslené dizajnovo, funkčne je všetko v poriadku.

No posed je výrazne iný. Lepšie povedané pocit z posedu. Na oboch sa sedí pohodlne, lepšie však na novinke, ale to je prudko individuálna vec. Dôležitejší je pocit. Na Afrike XRV je jazdec v sede doslova utopený v motorke. Výraznejšia kapotáž, prudšie stúpajúca nádrž čo CRF-ka nemá až tak zvýraznené.22 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech

Jazda v stoji je však podobná. Áno nová Afrika sa lepšie drží kolenami, ale oba majú riadidlá prekliato nízko. Niet divu, že takmer každá stará Afrika má pod riadidlami podložky, s novou to nebude ináč.

Pocity z jazdy sú najdôležitejšie

Preto nebudeme porovnávať zrýchlenie, maximálnu rýchlosť, spotrebu  a podobné veci. Veď, ak trošku preženieme, nová Honda Africa Twin je skoro dva krát tak výkonná ako jej predchodca. Dôležitejšie je, ako sa jazdec cíti za riadidlami. Lebo v reálnych podmienkach, ak si niekto ide len tak zajazdiť, sú si obe strojovne rovnocenné.

No dobre, vďaka novým nastaviteľným tlmičom je Afrika Twin CRF1000L lepšia, ale to sa dá vyriešiť aj na starej. Pocit z jazdy sú však veľmi podobné, obe sú trošku ťažšie na predok, vidlica sa im pri prudkom brzdení značne ponorí.

Prekvapilo aj správanie motora. Ak chcete mať pri jazde po asfalte trošku športovejší zážitok musíte sa Afriku Twin naučiť držať v otáčkach. Stará je trošku silnejšia v nízkych otáčkach, ale to len relatívne. Radiť však treba poctivo na oboch, aby obe Afriky ukázali čo skutočne vedia. Pri jazde na hranu bude jasným víťazom novinka, všetko je však zabudnuté pri kochaní sa krajinou. Tam je úplne jedno ktorú sedláte. Vlastne... prdkanie Véčka, všetkému dodá lahodnejší pocit.

A ako to bude pri jazde mimo asfaltu?

Tu bude fakt záležať len a len na jazdcovi. Pri dlhých vypaľovákoch má jasne navrch Honda Afrika Twin CRF1000L. V momente keď príde na techniku jazdy a nie len na potlačenie pudu sebazáchovy, sa obe ukazujú rovnocenne. Moderna však opäť o čosi vedie. Hlavne rozloženie hmotnosti, možnosť lepšie ju uchopiť stehnami a jemnejšie dávkovanie plynu pri jazdcoch s rovnakými schopnosťami rozhodnú v prospech CRF-ky.08 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech

A čo prekvapilo najviac? Nuž vec o ktorej človek nechcel ani rozprávať, spotreba. Až na pár desatín to bolo podobné. V priemere 6.6 litra na stovku, to sa u novej Afriky Twin nečakalo, malo by to byť určite menej, vzhľadom na rok výroby a použité technológie.

Africa Twin XRV alebo CRF?

Odpovedzte si sami. Retro je v móde a mať naozaj starú motorku je akési poctivejšie. Mať však starú motorku, to znamená byť aj adekvátne trpezlivý. I keď pri stroji ako Honda Afrika Twin to nebude ani v tomto smere žiadna tragédia, no nová je nová. Čo sa však pocitov z jazdy týka, je to až alarmujúco podobné. Generačných rozdielov je pritom celá kopa. Takže Honda klobúk dole, priniesli ste novú Afriku Twin, ale či z nej bude naozaj legenda ukáže až čas, krátky test toto nikdy nezodpovie.10 Honda Africa Twin XRV 750 CRF1000L porovnavaci test Touratech

Súvisiace produkty

Adventure doplnky pre Honda Africa Twin

02 Touratech Honda Africa Twin CRF1000L 2016

Adventure doplnky pre Honda Africa Twin. Dostupná aj celá rada doplnkov pre rôzne iné značky a modely motocyklov.