Touratech Slovakia

IMG 0569 IMG 0555 IMG 0565 IMG 0541 IMG 0504 IMG 0502 IMG 0572 IMG 0586 IMG 0573 IMG 0577 IMG 0594 IMG 0621 IMG 0626 IMG 0598 IMG 0608 IMG 0628 IMG 0632 IMG 0635 IMG 0643 IMG 0640 01 402 5160 0 i 01 01 402 5155 0 i 01 01 402 5140 0 i 01 IMG 0641

Honda Africa Twin - prvé dojmy z jazdy

Honda CRF 1000 alias Africa Twin sa mi dostala do rúk len pred pár dňami a 7 stupňov nad nulou ma okamžite presvedčilo, že teraz je vhodný čas na prvé kilometre. Predsa len, zvedavosť bola veľká.
O technických parametroch sa zmieňovať nebudem, sú toho plné média. Toto je čisto subjektívny pohľad z prvých desiatok kilometrov na tejto dizajnovo skutočne vydarenej motorke.

Posed. Nie som veľmi vysoký len 175 cm, dotiahnuť na zem sa dá oboma nohami. Mám radšej vyššie motorky. Pri jazde sedím vyslovene na motorke, nie som v nej utopený, ako je tomu pri niektorých cestovných motorkách. Užšia nádrž a vyšší posed jasne hovorí, že toto je enduro. Zaujímavé je, že riadidlá sú podstatne bližšie k jazdcovi ako je tomu napr. na GS 1200. Vyšším jazdcom to nemusí vyhovovať. Tak isto sú riadidlá poriadne utopené a z fabriky nastavené nezmyselne. Nutne to potrebuje podložky a zmeniť sklon. Ináč ich šírka je fantastická! Na sedadle sa sedí veľmi dobre, vpredu je užšie, v zadnej časti tak akurát široké.

Komfort pri jazde. Malý štítok funguje celkom dobre, ale jazdci nad 180 cm budú musieť upgradovať na vyššie plexi. Pri 5 st. bola na ruky riadna zima, vyhrievané rúčky nie sú v sérii a dodávané blastre sú na okrasu. Úprava, či zmena je priam nutná. Spojka funguje ľahko, brzda tiež, len tie boli príliš surové a brzdný účinok bol veľmi neutrálny. Poloha tela je vzpriamená, až na tie utopené riadidlá. Jazda v stupačkách je vďaka úzkej nádrži výborná. So zmenou geometrie riadidiel a zmenou geometrie radičky a nožnej brzdy sa stým budú dať jazdiť dlhé marokánske pisty excelentne.

Motor – jasný a nezameniteľný piskotavý zvukový prejav Hondy. Výfuk je celkom dunivý, na dlhé trate tak akurát, exhibicionisti to rýchlo vymenia za laďák. Motor je úplne surový, ale už teraz má krásny lineárny, priam ukážkový priebeh krútiaceho momentu. Vôbec netrhá reťazou, ani keď som pozabudol podradiť a stávalo sa mi to častejšie. V meste som jazdil na 5 prevod. stupni pri dodržiavaní predpísanej rýchlosti !!! Za mestom stačilo zatiahnuť za plyn, dať 6stku a pohodovo pokračovať ďalej. Pri 120tke som mal tendenciu hľadať ďalší prevodový stupeň. 6stka je trochu krátka a vďaka nej sa s Afrikou nikto nebude hnať na diaľnicu. Motor má silu v každých otáčkach, čo mu však zazlievam, chýbajú mi nejaké emócie, alebo možno niečo nedokonalé, s čím by som musel trochu zabojovať. Proste ten motor je tak trochu sterilný a dávka emócií by sa mu zišla. Ak chce niekto blnúť, jazdiť agresívnejšie, rýchlo a často radiť, bude sa musieť pozrieť iným smerom....

Prevodovka – opäť dokonalá. Presná a jemná. Tam nie je viac čo dodať.

IMG 0586

Jazdné vlastnosti – v pomalých zákrutách, ale aj meste je cítiť veľké 21 palcové koleso. Akonáhle sú zákruty tiahlejšie, motorka získava na stabilite a aj pri rýchlejšej jazde ide pekne priamo. Pocitovo je podvozok tvrdší, ale motorka nemala žiadne doplnky ani batožinu a myslím si, že s ňou to bude veľmi dobré na sériový podvozok. Treba si skutočne uvedomiť, že toto nie je čisto turistický koráb. Zaujímavá bola jazda v stupačkách po šotolinovej a trochu zablatenej ceste. Ide to priamo a presne, nerovnosti ju vôbec nerozhádzali. Jedna veľká pohroma sú však pneumatiky. Pohnúť sa na tráve ani nedalo, blatu som sa radšej vyhýbal a na cestách bolo kopec štrku, ktorý tiež tieto gumy nezvládajú. Ako prvé, čo spravím, pôjdu dole a prídu na rad moje obľúbené TKC. Ešte jeden poznatok k ABS. Tým, že gumy nemali žiadnu trakciu, tak som si rýchlo vyskúšal jeho funkčnosť. To že funguje, je jasné, ale veľmi silno dáva pocítiť, že pracuje. Hlavne nožná páčka vibrovala až príliš. Pri BMW to napr. nepoznám.

Čo ma potešilo najviac? Že je to ozajstné enduro, žiadne pseudo enduro. Patrí na rozbité cesty, šotoliny a do ľahkého terénu. Nepatrí do mesta ani na diaľnicu. Myslím, že vďaka tejto motorke sa rozšíria rady adventure cestovateľov.

Čo sa mi nepáči? Sériovo dodávané obutie je skutočne hrozné, divne nastavená geometria riadidiel, nožnej brzdy a radičky. To sa však dá rýchlo a jednoducho zmeniť. Lacno však pôsobia páčky, kryty rukovätí, stúpačky. Divné sú aj budíky, aj keď viem, že trend je takýto, ale ja mám proste tú ručičku na tachometri radšej.

Doplnky – na motorku by som okamžite, ešte pred prvými kilometrami nainštaloval padáky motora aj bočných plastov, pod ktorými a skrývajú chladiče. Stačí jeden drobný pád na tráve a je vystarané. Kryt motora je len proforma a všimol som si, že len po pár km na šotolinke, je blato na výfukových zvodoch, ale aj vysoko nad nimi. Len tak mimochodom, zvody sú v celku, tzn. každá príp. výmena vyjde na poriadne draho. Ak to myslíte s výjazdmi mimo cestu vážne, treba túto motorku patrične orámovať. O páčkach a krytoch rúk som sa už zmieni. Ostatné ukáže čas...

Africa twin doplnky


Na záver: choďte si tú motorku pred kúpou najprv dobre vyskúšať. Je to viac enduro ako turistika. Ak chcete chodiť do Chorátska k moru po diaľnici, kúpte si niečo iné, veľké a ťažké. Ak chcete sa ísť pozrieť do Maroka, či Kazachstanu, tak toto bude pravdepodobne veľmi dobrá voľba. Ináč, táto motorka je ozaj veľká kočka, každý chlap sa musí za ňou otočiť :)

Ozaj a meno Africa Twin si ešte len bude musieť zaslúžiť....


Marián Krolák
Touratech Slovensko