Touratech Slovakia

49 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 46 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 62 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 55 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 35 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 28 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 47 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 36 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 37 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 39 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 38 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 42 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 43 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 203 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 09 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 08 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 22 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 88 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 93 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 85 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 94 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 100 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 96 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 104 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 123 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 124 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 68 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 17 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 167 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 168 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 199 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 182 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 171 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph

Gimme Five – test súčasnej špičky cestovných endúr

Dátum: 2013-12-28

Test BMW R1200GS, KTM 1190 Adventure, Ducati Multistrada, Triumph Tiger Explorer a Yamaha Super Ténéré: päť moderných cestovných endúr v plnej výbave Touratech na testovaní v severnom Taliansku.

Krásny slnečný deň, príjemných 18 stupňov - svieži vzduch prefukuje cez ľahké vzdušné motorkárske oblečenie Companero. Je to len pár kilometrov od hraníc so Švajčiarskom a ručička otáčkometra na Triumphe Tiger Explorer sa lenivo pohupuje kdesi nad nulou. Motor vrčí medzi nohami v medziach maximálnej povolenej rýchlosti. Aj napriek objemnému tankvaku predo mnou mám jasný výhľad na GPS navigáciu a rovno za sebou si nesiem vak umiestnený na sedadle spolujazdca. Vo vakoch mám totiž všetko potrebné vybavenie pre blížiace sa fotografovanie.

KTM 1190 Adventure kopíruje jazdu hneď po mojom ľavom boku. Jazdec na nej mi iba ukáže vztýčený palec predtým než poriadne zatiahne za plynovú rukoväť a s revom motora vystrelí vpred. Na KTM-ke je nainštalovaný úplne nový systém kufrov Zega Pro2, umiestnený k stredu motocykla tak blízko, ako len to jeho masívny výfukový systém dovolí. Symetriu motocykla zabezpečuje použitie 38 litrového kufra na ľavej a 31 litrového na strane opačnej. Za riadidlami rakúskeho adventure biku sedí Jochen Schanz, vedúci technického oddelenia Touratech, muž ktorý mal na starosti vývoj samotných kufrov. Preto si nemohol dovoliť vynechať tento test v skutočných užívateľských podmienkach, pred tým, než sa jeho produkt dostane do sériovej výroby.

Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 1

 

Cesta je takpovediac prázdna a my si to po nej ženieme v rámci limitov, teda maximálnou rýchlosťou 120 km/h. Trochu spomaľujem a púšťam pred seba celú skupinu, cítim sa ako vo filme Easy Rider. Na sekundu sa ocitám aj vedľa Wolfganga Dannera. Wolfgang stál za mnohými filmami z dielne Touratech. Teraz má však na starosti Yamahu Super Tenere, je to skvelý motocykel pre niekoho kto meria 192 centimetrov. Vo verzii Worldcrosser a s nespočetným množstvom doplnkov Touratech vyzerá majestátna Yamaha akoby bola práve na začiatku pripravovanej, niekoľkoročnej výpravy okolo sveta. V takejto výbave jej úložný priestor pojme až 160 litrov batožiny, rozdelenej medzi systém pevných kufrov Zega Pro a rôzne časti doplňujúcich vakov. Táto Yamaha Super Ténére v sebe ale skrýva aj čosi viac, a to značne vylepšený, plne nastaviteľný podvozok Touratech Suspension.

Zatiaľ čo sa Wolfgang snaží bojovať s nudou na diaľnici snívaním o cestách po vzdialených kontinentoch, dostávam sa do blízkosti Bernda Pribila, produktového manažéra Touratech-u. Práve on mal na starosti prípravu všetkých motocyklov pre tento test vybavenia Touratech. Jeho hlavným zameraním sú však komfortné sedadlá. Prirodzene, je teda veľmi zvedavý na to, čo povedia jeho „spolucestujúci“ o kvalitách tejto súčasti motoriek. Čo sa Triumphu Tiger Explorer týka, môžem Bernda jedine pochváliť. Počas cesty som sa za každej situácie cítil komfortne aj počas nekonečných presunov po diaľniciach.

Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 2

 

Pre účely tejto cesty Bernd vybavil aj Ducati Multistradu 1200. Vzhľadom na to, že Ducati do svojich motocyklov montuje len tie najlepšie podvozky, rozhodlo sa, že Multistrada nepotrebuje výmenu podvozku. Ostatné doplnky pre cestovanie však nemôžu chýbať ani na Ducati. Padacie rámy, kryt motora, prídavné svetlá, batožinový systém Zega Pro, či držiaky pre navigáciu a mobilný telefón, sú neoddeliteľnou súčasťou aj tohto, značne športového motocykla. A ako sa ukázalo, hlavne držiak pre iPhone, nie len na tejto motorke, preukázal veľmi dobré služby. Čítanie e-mailov, prezeranie predpovede počasia, zasielanie fotiek blízkym či ich uverejňovanie na Facebook priamo počas testovania, dali tejto ceste úplne iný rozmer.

Na čele našej kolóny je samozrejme zakladateľ firmy Touratech Herbert Schwarz. Ten má vo svojom navigačnom zariadení celý plán cesty s miestami kde chce natáčať videá a venovať sa fotografovaniu.

Jeho nové BMW R1200GS je vybavené prakticky všetkým čo sa v dielňach Touratech pre tento vodou chladený boxer vyrába. Od komfortného jednodielneho športového sedadla cez celý rad rôznych chráničov a padacích rámov až po množstvo vakov a kompletného systému hliníkových kufrov Zega Pro. Tak ako aj na ostatných motocykloch, aj Herbertove BMW má kufre osadené doplnkovou výbavou rôzneho druhu. Prídavné bandasky, fľaše na vodu a veľmi dôležitá lekárnička si našli miesto na zadnej časti kufrov Zega Pro, na ktoré sa dajú pomocou adaptérov Touratech veľmi jednoducho pripevniť.

Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 3

 

Osviežujúcu zeleň v dolinách striedajú ešte stále hnedé svahy Álp na ktorých sa nachádzajú zvyšky snehu. Našťastie soľ z ciest už zmizla a tak robíme rýchly pokrok. Čo nás najviac teší je športová jazda a nakláňanie motocyklov zo strany na stranu, nálada rýchlo ožíva. A tak sa dostávame k nášmu prvému skutočnému passu na tejto ceste, k passu Julier tiahnucemu sa do výšky 2.284 m.n.m.

Herbert si vpredu jazdu užíva bez toho aby bol nútený často preradzovať rýchlosti. Na rovnejších úsekoch drží tempo mierne prevyšujúce maximálnych povolených 80 km/h. Výstup na vrchol passu je s týmito výkonnými motocyklami možný doslova behom niekoľkých minút. No sme tu kvôli práci, motocykle a ich výbavu musíme otestovať, a všetko poriadne nafotiť. Preto sa na motorkách striedame a cestu zvolenú na fotenie prechádzame niekoľko krát, až kým si každý nevyskúša všetky motocykle.

Chovanie motocyklov je neuveriteľne rozdielne. Nový motor v BMW R1200GS očaril azda každého, málokto čakal tak razantnú odpoveď od kvapalinou chladeného motora boxer. Športové V-Twiny v KTM a Ducati sa chovali priateľsky v nízkych otáčkach, no ako náhle im jazdec uvoľnil uzdu vystrelili vpred ako raketa. Motor Triumphu Tiger Explore zase ukázal úplne inú tvar. Bez ohľadu na to v akých otáčkach s ním jazdec jazdil, odpoveď na otočenie plynom bola takmer akoby ho poháňal elektromotor. Akousi klasikou bol motor v Yamahe Super Ténéré idúci vpred bez akéhokoľvek protestu.

28 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph

 

Slnko už pomaly zapadá za zasnežené vrcholky kopcov a my sa poberáme na juh. Na druhý deň ráno nás čakajú bohaté raňajky, vynikajúca káva a ostré lúče slnka vychádzajúce spoza Alpský vrchov. Onedlho je však všetko ináč a dažďové kvapky spolu s hustou hmlou sprevádzajú našu skupinu. Fotograf s kameramanom to budú mať ťažké. Nás však takéto počasie teší, nakoľko môžeme otestovať samotné motocykle a ich príslušenstvo aj v nepriaznivých poveternostných podmienkach.

Naša testovacia výprava sa však nesústredila len na samotné testovanie motoriek a ich doplnkov. Hlavným cieľom bolo prísť na to ako budú motorky s vybavením Touratech fungovať ako celok. Nebude tvar tankvakov zavadzať pri manévrovaní s plne natočenými riadidlami? Nebudú diely zamerané na ochranu motocyklov obmedzovať ich funkčnosť? Sú švy na komfortných sedadlách umiestnené tak aby ich jazdec počas jazdy nevnímal? Tieto a podobné otázky zaujímali najme Bernda, produktového manažéra, ktorý neskôr všetky pripomienky zahrnul medzi nutné úpravy, čím sa do sériovej výroby dostali iba tie najkvalitnejšie produkty Touratech. Popravde sme sa však nemali veľmi na čo sťažovať ani po strávení niekoľkých dní na ceste.

Ako náhle sme skončili s fotografovaním, motocykle sa opäť dostali na dlhé cesty bez častého prerušovania jazdy. Preklápanie zo strany na stranu, ukázalo ako dobre funguje podvozok Touratech Suspension naladený pre jazdu s tak ťažkými motocyklami. Motorky boli preto aj napriek svojím rozmerom prekvapivo agilné a ich jednoduché ovládanie prekvapilo všetkých jazdcov. V porovnaní so sériovým podvozkom si každý pochvaľoval najmä zlepšenú ovládateľnosť v kombinácii s neuveriteľnou stabilitou.

104 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph

 

Každopádne sme neplánovali celý čas iba pretekať, ale chceli sme si vychutnať jarnú prírodu navôkol. Scenéria stromov v rozkvete hrala všetkými farbami, preto sa nebolo kam ponáhľať. Cestovanie prináša aj prázdny žalúdok a preto bolo načase zastaviť sa v našom obľúbenom hoteli na brehu jazera Como, kde sme ostali až do nasledujúceho dňa. Tu každého zaujímala najmä KTM 1190 Adventure vybavená kuframi Zega Pro2 s novým systémom uchytenia kufrov. Jochenovi stačila iba jedna ruka na to, aby mohol kufre bez problémov odobrať z motorky a pomocou popruhu na vrchu veka si ich odniesť so sebou akoby šlo o ľahkú tašku.

Ráno však bolo proti tomu aby sme sa pohodlne previezli. Ťažké dažďové mračná zastreli akýkoľvek pohľad na okolie. Nám však neostávalo nič iné ako sa pobaliť a motocyklové oblečenie Companero vybaviť jeho nepremokavou vrstvou. Tu sa ukázali výhody tohto oblečenia z produkcie Touratech, ktoré sa dá jednoducho premeniť zo vzdušného na úplne nepremokavé vďaka tri-laminátovej vrstve z materiálu Gore-Tex. Nepriazeň počasia nám dovolila otestovať aj nové elektronické systémy na všetkých motocykloch. Zvlášť BMW a KTM s ich novými systémami ABS si skvelo počínali na šmykľavých alpských cestičkách.

Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph 4

 

Rovnako dobre ako nepremokavé moto oblečenie Companero si s dažďom a vlhkosťou poradili aj nové tankvaky Touratech z ktorých útrob sme si hádam všetci vytiahli aj nepremokavý násadec na držiaky našich iPhone-ov.

Avšak ani to najlepšie vybavenie si nedokáže poradiť so snehovou priehradou pod vrcholom Passo San Marco. Po krátkom priateľskom preteku - kto dostane svoju motorku najďalej do snehového závalu, sa vydávame späť do údolia. Medzitým sme zavolali do hotela, že naň dorazíme neskôr ako sme očakávali.

203 Gimme Five Test spicky cestovnych endur Touratech KTM BMW Yamaha Ducati Triumph

 

Slnko, dážď, sneh, vietor... na našej testovacej výprave sme zažili takmer všetko. Pri takýchto premenlivých podmienkach sme si tak mohli naisto potvrdiť slová tvrdiace že: „Nexistuje zlé počasie, iba zle oblečený motorkár“. To platí aj o výbave cestovateľského motocykla a našťastie pre nás, sme mali k dispozícii všetko potrebné. Jazdu si tak mohol užiť každý bez ohľadu na aktuálne počasie.

Text: Andreas Reimar
Foto: Ramona Schwarz
Preklad: František Zubal