Touratech Slovakia

BMW boxer GS Adventure – tri generácie dobrodružstva na dvoch kolesách

Už samotný vzhľad týchto motocyklov vyvoláva emócie, ktoré vás ťahajú za dobrodružstvom. Pozriete na ne a pred očami sa vám vyčarí krajina, ktorú máte chuť ísť okamžite preskúmať. Modely Adventure od BMW sú skrátka stvorené pre dobrodružné cestovanie a to nie len ako funkčná vec, ale ako stroj, ktorý vo vás vyvolá tie správne emócie, ktoré vami pohnú vpred. A tieto upravené verzie modelov BMW GS brázdia cesty celého sveta už od roku 2002.

Tieto motorky s motorom boxer boli vyrobené aby odolali tvrdým podmienkam. Milujú prach, blato, špinu, rozbité cesty aj necesty a tak priamo z výroby prichádzajú s výbavou, ktorá im má pomôcť toto všetko zvládnuť. Motocykle BMW Adventure tak dostali väčšie nádrže, vyššie zdvihy odpruženia a pridanú ochranu v podobe padacích rámov. Koncept BMW Adventure tak dokonale sadol k víziám našej firmy Touratech týkajúcich sa dobrodružného cestovania na motocykloch. Adventure od BMW predstavuje veľmi dobrý základ k transformácii sériového motocykla na skutočné expedičné cestovné enduro, schopné zvládnuť niekoľkonásobné cesty okolo sveta.

Možnosť postaviť proti sebe všetky tri generácie BMW boxer Adventure v ťažkých reálnych cestovateľských podmienkach prišla na ceste do Afriky, konkrétne pri ceste naprieč štátmi Zimbabwe, Botswana a Zambia. Tri motocykle tak mohli ukázať svoje výhody v kombinácii s výbavou Touratech. BMW R1150GS Adventure, BMW R1200GS Adventure a BMW R1200GS Adventure LC ukázali čo v sebe skrýva vývoj segmentu Adventure. Skrátka ako ovplyvnili zmeny hmotnosti, výkonu a samotných komponentov použitých na konštrukciu týchto motoriek ich cestovateľské vlastnosti.Adventure BMW GS Touratech 01

Keď BMW predstavilo svoj prvý model GS, teda R80GS, ešte v roku 1980, zrejme nik netušil, kam sa celý tento modelový rad za všetky tie roky vypracuje. Popri Yamahe XT500 je R80GS považované za predchodcu celého segmentu cestovných endúr. Nuž a keď sa v roku 1984 predstavila verzia GS-a s prívlastkom Paris-Dakar, znamenalo to predzvesť vzniku špeciálnych verzií GS Adventure. Dakar bol vtedy, a stále je, snom mnohých cestovateľov. Model R100GS Paris-Dakar s obrovskou 35 litrovou nádržou, rozmernými padacími rámami, rozšírenými blatníkmi a veľkým veterným štítom už jasne načrtol, ako asi budú vyzerať špeciálne verzie cestovných endúr pre diaľkových cestovateľov.

Revolúcia v rade BMW boxer GS prišila s modelom R1100GS. Motorka dostala systém odpruženia telelever, elektronické vstrekovanie paliva, značne stúpol výkon avšak na svet neprišla žiadna špeciálna cestovateľská rada. Tej sme sa dočkali až v roku 2002, kedy bol aktuálne dostupný model R1150GS, a prívlastok Paris-Dakar nahradil Adventure. Cestovanie už totiž nebolo úzko zahľadené len na známu rally, ale znamenalo snahu spoznávať končiny celého sveta a Adventure mal túto víziu reprezentovať.

Model BMW R1150GS Adventure mal teda už v sérii úpravy hodné cestovateľa schopného jazdy okolo sveta. Najväčšou bola azda nádrž schopná pojať 30 litrov paliva. Avšak určitými zmenami si prešiel aj motor. Ten mohol byť ľahko upravený tak, aby mohol bezchybne pracovať aj keď ste doň naliali benzín s nízkym oktánovým číslom. Dostupná bola aj prevodovka s kratšími prevodovými stupňami, nakoľko sa rátalo s jazdou s plne naloženým motocyklom, kde maximálna rýchlosť nehrala dôležitú úlohu. Oproti obyčajnej verzii stúpli aj zdvihy tlmičov a nechýbali ani sériovo dodané padacie rámy.Adventure BMW GS Touratech 04

To všetko sa však podpísalo na zvýšenej hmotnosti. Plne natankované vážilo BMW R1150GS vše 280 kg, čo s priloženou batožinou znamenalo dosť veľkým problém, hlavne pri jazde skutočným off-roadom.

Druhá generácia BMW R1200GS Adventure, ktorá prišla na rad v roku 2005, však už bola o čosi ľahšia, konkrétne o 20kg oproti predchodcovi. Oproti štandardnej verzii mal „advík“ až 33 litrovú nádrž a zdvihy mu vzrástli o 20 mm. Naproti 1150 mal aj výhodu zvýšeného výkonu o 20 koní. V roku 2008 prišiel systém elektronický podvozok ESA, čo znamenalo zvýšenie jazdného komfortu. A aj tento Adventure bolo možné vybaviť prevodovkou s kratšími prevodovými stupňami. Táto generácia Adventure bola na trhu dostupná takmer celých 10 rokov, čo určite nepotrebuje žiaden komentár.Adventure BMW GS Touratech 06

Až nám prišiel rok 2014 a na svete sa objavila, aktuálna, tretia generácia Adventure, konkrétne BMW R1200GS Adventure s čiastočne kvapalinou chladeným motorom boxer. Revolúcia v rade boxer GS s príchodom najnovšieho modelu je hodná tej, keď na trh prišiel model R1100GS. Dynamicky sa chovajúci motor s výkonom 125 koní a množstvo nových technických riešení si zaslúžili patričný obdiv. Opäť teda nárast výkonu o 20 koní a úspora na hmotnosti znamenajúca odľahčenie motorky o 14 kg.

Vo výbave oproti obyčajnej verzii opäť nechýba väčšia, 30 litrová, nádrž, masívne padacie rámy, vyššia svetlá výška a dlhšie zdvihy odpruženia. Čo však odlišuje najnovšiu generáciu Adventure od svojho predchodcu je množstvo dostupných elektronických asistentov. Rôzne režimy jazdy, nastaviteľné ABS a kontrola trakcie, a samozrejme semi-aktívny podvozok Dynamic ESA.Adventure BMW GS Touratech 05

Avšak ako všetky predošlé generácie modelov BMW boxer GS Adventure, aj táto najnovšia ukázala, že na nej je čo zlepšovať. Cesta naprieč Africkými krajinami a hlavne skúsenosti s úpravami predošlých modelov Adventure, nám ukázali na čo nesmieme zabudnúť pri snahe vytvoriť z nového BMW R1200GS Adventure neprekonateľné cestovné enduro. Priame porovnanie s predchádzajúcimi generáciami, ktoré boli vybavené už overenými doplnkami Touratech, nám naviac prinieslo nový pohľad na naše doplnky a dalo možnosť vyniknúť novým nápadom.Adventure BMW GS Touratech 02Autor: Andreas Hulsman 

Doplnky na všetky tri generácie BMW boxer GS Adventure nájdete v našom E-Shope Touratech SK